بلاگ پازلی

افزایش نصب اپلیکشین بدون هزینه از طریق ASO

بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

ASO یا App Store Optimization در فارسی به معنی بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت، فرآیند افزایش قابلیت مشاهده اپلیکیشن در یک مارکت با هدف افزایش تعداد دانلود به صورت ارگانیک و رایگان است. اگر یک اپلیکیشن با کلمات بیشتری در جستجو نمایان شود یا در یک مارکت به عنوان برگزیده انتخاب شود شانس بیشتری برای مشاهده دارد. در این مطلب از بلاگ پازلی با مفهوم بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت آشنا می‌شویم و به مرور نکاتی در این زمینه می‌پردازیم.

بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت – ASO

در شرایطی که بیش از ۴ میلیون اپلیکیشن فقط روی گوگل‌پلی منتشر شده‌اند رقابت بسیار سخت است. اما با همه این وجود می‌توانیم با بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت اپلیکیشن خود را در جستجوی مارکت‌ها به رتبه‌های بالاتری برسانیم.

عوامل رتبه‌بندی اپلیکیشن در یک مارکت را نام ببرید

به طور کلی می‌توانیم عوامل رتبه‌بندی اپلیکیشن را به سه دسته پارامترهای متنی، محبوبیت و امتیاز کاربران تقسیم کنیم. اگر چه هر مارکت الگوریتم‌های خاص خود را دارد اما کلیت ماجرا تفاوت چندانی ندارد.

در صفحه یک اپلیکیشن در هر مارکت ما بخش‌های مختلفی را مشاهده می‌کنیم که پرکردن محتوای آنها به عهده خود ماست. بخش‌هایی از قبیل نام اپلیکیشن، آیکون اپلیکیشن، پیش‌نمایش اپلیکیشن، اسکرین‌شات‌ها و توضیحات که می‌توانیم برای بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت از آنها استفاده کنیم. در ادامه به مرور نکاتی در خصوص هر کدام از این بخش‌ها می‌پردازیم.

عنوان اپلیکیشن:

دقت کنید که نام اپلیکیشن مهم‌ترین بخش صفحه برنامه در مارکت است. این عنوان باید دقیقا به کاری که اپلیکیشن شما انجام می‌دهد اشاره کند. شامل کلمات نامفهوم نباشد. همچنین طول آن زیاد نباشد تا در زمان نمایش در نتایج جستجو، کاربر عنوان اپ را به صورت کامل مشاهده کند.

به عنوان مثال به جای عنوان «فلایتیو» می‌توانیم از عنوان «فلایتیو: خرید آنلاین بلیت هواپیما» استفاده کنیم.

توضیحات کوتاه (متن تبلیغاتی):

این یک متن کوتاه یک جمله‌ای است که شامل چکیده‌ای از موضوع فعالیت شما می‌شود. این متن را بدون نیاز به تایید و یا حتی انتشار نسخه جدیدی از اپلیکیشن می‌توانید تغییر دهید. از متن تبلیغاتی می‌توانید برای نمایش یک خبر ویژه مثل تخفیفات دوره‌ای یا حتی ویژگی‌هایی که در آینده اضافه می‌شود استفاده کنید. دقت کنید که یکی از بخش‌های مهم که هنگام جستجو به نتیجه بهتر کمک می‌کند همین بخش است.

توضیحات کامل:

یکی از مهمترین پارامتر‌های بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت بخش توضیحات کامل است. در این قسمت توضیحات بیشتری در مورد اپلیکیشن مانند ویژگی‌های آن را قرار دهید. دقت کنید در این بخش باید سعی کنید محتوای مناسبی از نظر کلمات کلیدی در حوزه کاری خود تولید کنید. این متن به بهبود نتایج جستجوی شما کمک می‌کند. دقت کنید که در توضیحات خود قوانین مارکت‌ها را نقض نکنید.

آیکون اپلیکیشن:

آیکون اپلیکیشن اولین بخش از یک صفحه برنامه است که جلب توجه می‌کند. یک آیکون جذاب و گویا می‌تواند در زمان نمایش برنامه شما در نتایج جستجو توجه بیشتری را به خود جلب کند و نرخ کلیک روی برنامه شما را افزایش دهد.

اسکرین‌شات‌ها:

تصاویری از داخل اپلیکیشن که کمک می‌کند تا کاربر با اپلیکیشن شما بیشتر آشنا شود. سعی کنید از تصاویر جذاب و واضحی استفاده کنید.

دسته‌بندی اپلیکیشن:

سعی کنید دسته‌بندی مناسب با موضوع اپلیکیشن خود انتخاب کنید. که در زمان مشاهده اپلیکیشن‌های مشابه، برنامه شما هم به عنوان مرتبط به کاربر پیشنهاد داده شود. به عنوان مثال اپلیکیشن هایی مانند یک اپلیکیشن فروشگاه، اپلیکیشن آموزشی، اپلیکیشن نوبت دهی، اپلیکیشن حمل و نقل، اپلیکیشن بیمه و از این قبیل در دسته اپ ها؛ اپلیکیشن های های مربوط به بازی در دسته بازی یا سرگرمی و اپلیکیشن های مربوط به شبکه های اجتماعی و ارتباطات در دسته مربوط به خود قرار می گیرند.

عوامل تاثیرگذار بر رتبه‌بندی اپلیکیشن را نام ببرید .

عواملی که در بالا ذکر شد، تحت کنترل ما هستند. اما یک سری عوامل هم هستند که ما به صورت غیر مستقیم روی آنها کنترل داریم. اجازه دهید با مثال گوگل‌پلی پیش برویم.

پارامتر امتیاز و نظرات کاربران:

اگر کاربر پس از نصب اپلیکیشن شما رضایت مناسبی داشته باشد و امتیاز و نظر مثبتی را ثبت کند در رتبه‌بندی اپ شما تاثیرگذار است. اپلیکیشن‌ها با امتیاز بالاتر، رتبه بهتری کسب می‌کنند.

پارامتر امتیاز توسعه‌دهنده:

گوگل‌پلی یک امتیاز برای هر توسعه‌دهنده در نظر می‌گیرد که این امتیاز از راه‌های مختلفی به دست می‌اید. یکی از این راه‌ها پاسخ دادن به کامنت‌های کاربران است. همچنین گوگل‌پلی اپلیکیشن‌های دیگر شما را هم در نظر می‌گیرد.

بسیار خوب، در این مطلب نکاتی را در مورد بهینه‌سازی صفحه اپلیکیشن در مارکت مرور کردیم. ASO اولین مرحله از شروع موفقیت یک اپلیکیشن است و برای رسیدن به موفقیت بیشتر کارهای مختلفی باید انجام دهیم.

برای آشنایی بیشتر با شرکت طراحی اپلیکیشن پازلی ویدئو معرفی را تماشا کنید.

به اشتراک بگذارید:

داوود عباسی
داوود عباسی
به مباحث مدیریتی و آواز خوندن علاقه زیادی دارم و حافظه ام طوریه که اگه کاری بهم سپرده بشه، می تونید مطمئن باشید یادم نخواهد رفت. تو پازلی کارم رو با ارتباط با مشتری شروع کردم و در ادامه در بخش تولید محتوا، با هدف کمک به مشتری ها فعالیتم رو ادامه دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن