بلاگ پازلی

مصاحبه با فرهاد الیاسی (اپلیکیشن آن‌واش)

-اپلیکیشن خدمات خشکشویی و کارواش آن‌واش-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 4
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سلام به همراهان همیشگی سایت پازلی(شرکت طراحی اپلیکیشن)، امیدوارم هر جا هستید سالم و تندرست باشید. من داوود عباسی در خدمت فرهاد الیاسی عزیز یکی از کاربران بسیار موفق و خوب پازلی هستم که طراحی اپلیکیشن خدماتی آن‌واش (سامانه آنلاین خدماتی مثل کارواش، خشکشویی و سایر خدمات) رو با سایت پازلی انجام دادن و این اپلیکیشن روزبه‌روز داره به موفقیت‌های بزرگتری نزدیک می‌شه. امیدوارم مصاحبه امروز ما برای شما مفید باشه.
دعوت می‌کنم با این مصاحبه در بلاگ پازلی همراه باشید.

فایل صوتی مصاحبه

 

_ سلام وقتت بخیر. خیلی خوشحالم که در خدمتت هستم. لطفا خودت رو به صورت کوتاه معرفی کن؟

+ سلام وقت شما هم بخیر. فرهاد الیاسی هستم. متولد ۱۳۷۰ شهر ساری و مدرک تحصیلی‌ام هم دیپلم هست.

_ خیلی خوشحالم از آشنایی با شما فرهاد عزیز، به عنوان اولین سوال می‌خواستم بپرسم قبل اینکه ایده آن‌واش به ذهنت برسه به چه کاری مشغول بودی و آیا الان هم در کنار آن‌واش کار دیگه‌ای انجام میدی یا نه؟

+ راستش بخوام کلی عرض کنم سال ۹۰ رفتم خدمت و سال ۹۲ خدمتم تموم شد. وقتی از خدمت برگشتم در اداره برق مشغول شدم تا سال ۹۵،  سال ۹۵ به خاطر مسائل مالی و عدم پرداخت حقوق به موقع و بیمه، از اونجا اومدم بیرون و در یکی از تاکسی‌های اینترنتی به عنوان ثبت‌نام کننده راننده‌ها مشغول به فعالیت شدم. تا اواخر سال ۹۶ بود که در این شرکت‌های تاکسی اینترنتی فعالیت می کردم که بازهم اونجا یخورده مشکل داشتم ولی این شرکت‌ها من رو با فضای استارتاپی آشنا کردند و وقتی از اون شرکتا اومدم بیرون اوایل سال ۹۷ دیگه به فکر این افتادم که استارتاپی رو راه‌اندازی کنم و در واقع وارد این فضا بشم و خودم تبدیل به یک کارفرما بشم و در حال حاضر هم در کنار آن‌واش هم شغل دیگه‌ای ندارم یعنی تمام تمرکزم روی خود آن‌واش هست به خاطر اینکه آن‌واش قرار بود در ابتدا فقط یک کارواش آنلاین باشه ولی تصمیم گرفتیم که آن‌واش رو تبدیل به یک سامانه خدمات نظافتی آنلاین کنیم. کارواش آنلاین، خشکشویی آنلاین، مبل شویی آنلاین، نظافت منزل و راه پله و قالیشویی.

_ در روال ساخت اپلیکیشن آن‌واش حمایت خاصی رو از جایی دریافت کردی یا نه؟

+ در واقع یک سال و نیم پیش یا بهتره بگم دو سال پیش، وقتی من تصمیم گرفتم این استارتاپ رو راه بندازم، اکوسیستم استارتاپی در شهر ساری وجود نداشت و پذیرش مردم یا حتی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری نسبت به استارتاپ‌ها بالا نبود. راه‌اندازی آن‌واش خودش یک ۷ خان رستمی بود که ما وقتی طرحش برامون شفاف‌تر شد، بیزینس مدلش رو آماده کردیم، به مراکز رشد رفتیم، به پارک‌های علم و فناوری سر زدیم،  و در واقع درخواست حمایت کردیم که پارک علم و فناوری ساری به ما دفتر و محیط کاری داد شامل تجهیزاتی مثل میز و صندلی و تسهیلات مالی رو ما بیشتر از کمیته امداد دریافت کردیم، البته نه برای ساخت اپلیکیشن، برای راه‌اندازی استارتاپ آن‌واش و حمایتی که بخواد به ما بشه در قالب تسهیلات بود بیشتر و یک فضای کاری که پارک علم و فناوری به ما داد.

_ خوب فرهاد عزیز، من از بین صحبت‌هات متوجه شدم که شما در قالب یک تیم روی آن‌واش کار می‌کنید، این طور هست؟

+ راستش زمانی که ایده آن‌واش به ذهنم رسید، در ابتدا من می‌خواستم یک کارواش سیار راه‌اندازی کنم که یک پیکان‌وانت می‌خواستم بگیرم، پشتش مخزن آب بندازم و برم جایی که مشتری هست و در محل مشتری با آب ماشین رو تمیز کنم. این ایده رو با یکی از دوستان مطرح کردم و این دوستم با یک شخصی بنده رو آشنا کرد که ایشون وارد فضای استارتاپی شده بودن، منتور بودن، آموزش می‌دادن، مشاوره می‌دادن و دکترای مدیریت دارن. بعد از چندتا قرار ملاقاتی که با ایشون داشتم، ایشون تصمیم گرفتن که به عنوان هم‌بنیان‌گذار در استارتاپ آن‌واش فعالیت کنن. آقای مجتبی احمدی و در کنار ایشون آقای سینا پردل ،پسرخاله‌ام، هم به ما اضافه شد و ما یک تیم ۳ نفره رو تشکیل دادیم و در بهمن ۱۳۹۷ آن‌واش رو افتتاح کردیم.

_  خوب، بسیار عالی، صحبت‌هات نشون‌دهنده این هست که شما تیم بسیار با تجربه‌ای رو تشکیل دادی و انشاالله همین‌طور که تا الان موفق پیش رفتید در ادامه مسیر هم موفق باشید، به عنوان سوال بعدی می‌خوام بپرسم که چرا تصمیم گرفتید خودتون اپلیکیشن آن‌واش رو بسازید و چرا از اپلیکیشن سازها استفاده کردید؟

+ مرسی داودجان، شما به ما لطف داری. ببینید در بحث اپلیکیشن، یکی از خوبی‌هایی که برای من آشنایی با استارتاپ داشت، این بود که همین‌طور که بزرگان فضای استارتاپی میگن برای راه‌اندازی استارتاپ نیاز نیست حتما محصول کاملی رو به بازار ارائه بدی و باید ابتدا یک MVP ارائه بدی تا اعتبارسنجی انجام بشه و بعد باید کسب و کار رو توسعه بدی. به نظر من پروژه‌های اختصاصی از نظر هزینه برای شروع معقول نیست. برای همون سمت پروژه اختصاصی نرفتیم و از طرفی هم به خاطر کمبود زمان وارد یادگیری برنامه‌نویسی موبایل هم نشدم. از طرفی هم تا وقتی سرویس‌های خوبی مثل پازلی وجود داره به نظرم نیازی نیست که ما وقت بذاریم و یاد بگیریم.

_  خیلی عالی فرهاد عزیز. صحبت‌هات نشون‌دهنده این هست که همه جوانب رو سنجیدی و بعد وارد عمل شدی و کار رو شروع کردی. به عنوان سوال بعدی‌ام میخواستم بپرسم، همین‌طور که میدونی سرویس‌های زیادی هستن که در زمینه ساخت اپلیکیشن دارن کار میکنن. شما چرا پازلی رو انتخاب کردی و از چه طریقی با پازلی آشنا شدی؟

+ زمانی که می‌خواستم آن‌واش رو راه بندازم سرمایه زیادی نداشتم و در واقع برای راه‌اندازی اپلیکیشن نیاز بود تحقیق کنم. در گوگل سرچ می‌کردم و متوجه شدم که یک سری اپلیکیشن‌سازهای آنلاین وجود دارن. قبل از پازلی من با دو تا از اپلیکیشن‌سازهای دیگه کار کرده بودم ولی اپلیکیشن رو منتشر نکرده بودم. در آخر با پازلی آشنا شدم  از طریق گوگل و متوجه شدم که چقدر از نظر رابط و تجربه کاربری از بقیه اپلیکیشن‌ساز‌های آنلاین بهتره و در واقع تعرفه‌ها هم مناسبتره و از لحاظ پشتیبانی هم بسیار بسیار قوی هستید و اپلیکیشن‌سازهای دیگه نتونستن پشتیبانی خوبی رو ارائه بدن و این‌ها دلایلی بود که من ترجیح دادم با پازلی کار کنم.

_ خیلی خوشحالیم که دارید با سایت پازلی کار می‌کنید و باعث افتخار تیم پازلی هست که فردی مثل فرهاد الیاسی داره اپلیکیشن‌اش رو با سایت پازلی می‌سازه و مدیریت می‌کنه. به عنوان سوال بعدی می‌خوام بپرسم که در زمینه بازاریابی و جذب مشتری برای اپلیکیشن‌ چه اقداماتی انجام دادی و اگر توصیه‌ای داری برای اونایی که می‌خوان تازه وارد این حوزه بشن، اون‌ها رو مطرح کنید؟

+ خواهش میکنم داود جان، باعث افتخار منم هست که تیمی بسیار قوی در ایران تصمیم گرفتن چنین سرویس جذابی رو ارائه بدن. ما برای آن‌واش تبلیغات محیطی داشتیم مثل بیلبورد و استند و … ولی به مرور زمان متوجه شدیم مخاطبین ما در حال حاضر بیشتر سرشون تو موبایل هست و کمتر بیلبوردها رو نگاه می‌کنن. به همین دلیل بیشتر تبلیغات رو در فضای مجازی انجام دادیم. پیشنهادم برای افراد تازه وارد این هست که تمام کارها رو قدم‌به‌قدم برن جلو و ریسک‌پذیر باشن و کار رو انجام بدن.

_  من از صحبت‌کردن با شما کاملا حس حرفه‌ای بودن رو دریافت کردم و به عنوان سوال بعدی می‌خواستم بپرسم بزرگترین چالشی که تو تمام مراحل ایده، ساخت و عرضه اپلیکیشن داشتید چی بوده و چطور اون رو حل کردید؟

+ بزرگترین چالش نبود اکوسیستم استارتاپی در استان ما بود. به خاطر اینکه خدمات ما یک خدمات منطقه‌ای هست و فقط استان مازندران باید ما رو بشناسه و در حال حاصر این اکوسیستم استارتاپی در استان مازندران مثل یک بذر هست. همین قضیه باعث می‌شه که آسیب‌های زیادی به ما وارد بشه، از ارگان‌های دولتی گرفته تا خصوصی. ما در جذب سرمایه خیلی مشکل داریم هنوز هم نتونستیم اینکار رو انجام بدیم. به خاطر اینکه سرمایه‌دارها در استان مازندران طعم بازگشت سرمایه از استارتاپ‌ها رو نچشیدن که بخوان اینکار رو انجام بدن. چالش بعدی هم عدم پذیرش مردم بود که رفته‌رفته دارن مردم اعتماد می‌کنن.

_ کاملا با حرفات موافقم فرهاد عزیز. امیدوارم روزی برسه که هیچ جای ایران افراد به خاطر نبود اکوسیستم استارتاپی دچار مشکل نشن و خیلی راحت بتونن کسب و کار شون رو راه اندازی کنن. من مصاحبه شما در تلویزیون دیدم. میخواستم بپرسم برای این مصاحبه ها از جای خاصی معرفی شدید یا نه؟

+ مصاحبه ها از زمانی اتفاق افتاد که کاربرای ما بیشتر شد و ما بیشتر معرفی می شدیم بین مردم. منبع دقیق این مصاحبه ها رو نمیدونم که آیا از جایی معرفی شدیم یا نه.

_  خیلی عالی فرهاد جان، در بین صحبت ها اشاره کردی به اینکه حوزه فعالیت اپلیکیشن آن‌واش استان مازندران هست، میخواستم بپرسم برنامه ای برای توسعه حوزه فعالیت آن‌واش داری و آیا اپلیکیشن دیگه ای هم در برنامه ساخت تون هست یا نه؟

+ بله قطعا داریم. الان در حال مذاکره برای اعطای نمایندگی هستیم و حتما در پایان سال ۹۹ ما حداقل در ۵ تا شهر حتما نمایندگی خواهیم داشت. برای توسعه اپلیکیشن های جدید هم برنامه داریم که قطعا با پازلی اونها رو پیاده سازی خواهیم کرد.

_ باعث افتخار ماست که شما بخواید با پازلی همچنان کار کنید، به عنوان سوال بعدی چون شما بحث اعتبار سنجی رو مطرح کردی میخواستم بپرسم آیا بعد از گذشت این مدت از شروع به کار آن‌واش آیا به اون چیزی که تو برنامه داشتید رسیدید، از نظر درآمد، تعداد کاربرو از نظر پذیرش مردم؟

+ از نظر تعداد کاربر بله رسیدیم، پذیرش مشتری رسیدیم، ولی از نظر نقطه سر به سر نرسیدیم. اون هم به خاطر این شرایطی (قرنطینه)هست که به وجود اومده.

_  به نظر تو گرافیک و رابط کاربریه اپلیکیشن چقدر در موفقیت اون میتونه موثر باشه؟

+ به نظر من مهمترین عامل برای اینکه کاربر اپلیکیشن رو نگه داره و استفاده کنه همین رابط و تجربه کاربری هست.

_ به عنوان سوال بعدی میخواستم بپرسه که به نظرت نقظه قوت پازلی چی هست و پیشنهاداتت برای بهتر شدن پازلی چیه؟

+ به نظر من نقطه قوت پازلی نسبت به سایر اپلیکیشن ساز های دیگه، همون رابط کاربری و قابلیت های خوبی داره، البته ما ابزار رزرو رو هم نیاز داریم که خوب تا الان تونستیم بدون اون پیش بریم. پیشنهادم فقط همینه که قابلیت رزرو اضافه بشه.

_ خیلی خوشحال شدم از اینکه انقدر راحت مسائل رو مطرح کردی و امیدوارم که بتونیم این مورد رو هم پوشش بدیم  تا شما دیگه مشکلی رو برای مدیریت اپلیکیشن آن‌واش نداشته باشید. به عنوان سوال آخرم، میخواستم بپرسم پازلی رو برای ساخت اپلیکیشن به کس دیگه ای پیشنهاد میدید یا نه؟

+ مرسی داودجان لطف داری. حتما اینکار رو میکنم و تا الان هم اینکار رو انجام دادم و به دوستانم معرفی کردم.

_ خیلی ممنون از وقتی گذاشتی و زمانی که صرف کردی بابت پاسخ به سوالات. اگر که حرف یا نکته خاصی هست من در خدمتتون هستم؟

+ خواهش میکنم، گقتگو انقدر مفصل بود که فکر میکنم به همه چی اشاره شد و لذت بردم از مصاحبه.

_ سپاس از شما فرهادجان. خدانگهدار!

+ ممنون از شما، موفق و موید باشید. خدانگهدار!

برای آشنایی بیشتر با اپلیکیشن آن‌واش و دانلود آن به لینک روبه رو سر بزنید: اپلیکیشن آن‌واش

سامانه خدمات نظافتی آنلاین آن‌واش: onwashapp.ir

شما هم می توانید از خدمات پازلی استفاده کنید و اپ هایی مثل اپلیکیشن فروشگاه؛ اپلیکیشن آموزشی؛ اپلیکیشن نوبت دهی و از این قبیل را طراحی کنید.

برای اطلاع از هزینه طراحی به صفحه هزینه ساخت اپلیکیشن موبایل مراجعه کنید.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشه و منتظر شنیدن نظرات شما هستم.

[modalsurvey id=”924478511″ style=”flat”]

به اشتراک بگذارید:

شکیبا قهوه‌چی
شکیبا قهوه‌چی
همیشه شکیبا هستم با یک لبخند بزرگ روی لبم. :) از رنگ‌ها انرژی می‌گیرم برای همین هر چیزی که رنگی باشه رو دوست دارم. اکثر اوقات کارها،افکار و احساساتم رو می‌نویسم و از نوشتن خسته نمیشم برای همین وارد پازلی شدم که از این استعدادم استفاده کنم و محتوا تولید کنم. :) به طراحی و دیزاین علاقه زیادی دارم و در این زمینه درحال یادگیری هستم. همیشه سعی میکنم که کاری که بهم سپرده می‌شه رو درست و دقیق انجام بدم. اگر دوست دارید بیشتر با من آشنا بشید آیدی اینستا و لینکدینم رو براتون میذارم: Insta: shinolifeee linkedin: shakibaghahvechi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Asset 1@3x
روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

20 درصد تخفیف ویژه خرید، برای تمام پکیج های ساخت اپلیکیشن

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن