بلاگ پازلی

اهمیت و چرایی دسترس پذیری وب سایت و اپلیکیشن

دسترس پذیری وب سایت و اپلیکیشن
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

توانیابان بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می دهند، حدود ۱۱ درصد. این بدان معنی است که ۱۱ درصد از جامعه نیازهای خاص خود را دارند که گاها مورد بی توجهی قرار می گیرد. یکی از این نیازها، وب سایت ها و اپلیکیشن های مناسب سازی شده برای این قشر از جامعه است. چند درصد از وب سایت ها و اپلیکیشن های در دسترس، قابل استفاده برای اقشار مختلف توانیابان است؟

اگر مدیر یک کسب و کار مبتنی بر اینترنت هستید، دسترس پذیری وب سایت و اپلیکیشن تان تا چه حد برایتان اهمیت دارد و در کجای لیست اولویت های شما قرار دارد؟ اصلا چرا باید یک وبسایت یا اپلیکیشن برای دسترسی معلولان، کاربردپذیر شود؟

برای درک بهتر گستردگی جامعه معلولان، بیایید یک محاسبه و مقایسه ساده انجام دهیم. تعداد توانیابان در کل کشور بیش از دو برابر تعداد دانشجویان است. همواره در هر کسب و کاری، معمولا دانشجویان به عنوان یکی از بخش های مشتریان تعریف می شوند اما آیا در مورد معلولین هم اینگونه است؟ ۱۱ درصد جامعه یعنی به طور متوسط از هر صد نفر، ۱۱ نفر دارای معلولیت هستند. به عبارت دیگر اگر نگاهی به مخاطبین تلفن همراه خود بیندازید بایستی از هر صد نفر مخاطب، ۱۱ نفرشان از افراد دارای معلولیت باشند، آیا واقعا اینگونه است؟ دلیل واضح این موضوع اینست که شرایط لازم برای حضور و فعالیت توانیابان در جامعه فراهم نشده است؛ که این شرایط لازم شامل موارد بسیار زیادی می شود، از مناسب سازی معابر شهری گرفته تا دسترس پذیری وبسایت ها و اپلیکیشن ها.

در واقع مناسب سازی اپلیکیشن یا وب سایت دیگر نباید به عنوان یک قابلیت یا ویژگی تلقی شود بلکه توسعه دهندگان، مدیران کسب و کار و صاحبان مشاغل بایستی به عنوان یک اولویت و یک بخش مهم از چک لیست مشتریان خود به این موضوع بپردازند. لذا جدای از مسئولیت اجتماعی کسب و کارها، با توجه به اینکه در حال حاضر وبسایت ها و اپلیکیشن های کمی برای توانیابان مناسب سازی شده اند، این کار می تواند کسب و کارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن را شاخص نماید. اگر برگردیم به مثال قبل، در مقابل بازار حوزه دانشجویان که به نوعی بیش از حد به آن پرداخته شده است، بازار بکر حوزه معلولین وجود دارد که مهجور واقع شده و می توان به آن به چشم یک فرصت نگاه کرد.

اگر هنوز اپ خود را نساخته اید؛ از پازلی کمک بگیرید و طراحی اپلیکیشن سوپر مارکت یا اپلیکیشن فروشگاهی؛ ساخت اپلیکیشن خدماتی و … را به تیم ما بسپارید. خرید اپلیکیشن‌ آماده از پازلی راه دیگری برای طراحی اپ هست که می توانید از آن بهره ببرید.

یکی از مواردی که برای مدیران کسب و کارهای مبتنی بر وب و اپلیکیشن اهمیت فراوانی دارد و سالانه هزینه های هنگفتی برای آن پرداخت می شود، موضوع سئو و بهینه سازی، و بهبود رتبه خود در میان رقباست. در این مورد نیز دسترس پذیری اپلیکیشن یا وب سایت برای توانیابان به عنوان یک نقطه عطف در بهبود سئو و افزایش رتبه کسب و کار نقش بسزایی دارد. جالب است بدانید یکی مواردی که توسط گوگل برای رتبه بندی وبسایت در نظر گرفته می شود، دسترس پذیری آن برای معلولین است.

مفهوم دسترسی پذیری وب سایت چیست؟

مفهوم دسترسی پذیری وب سایت چیست؟

شاید این سوال در ذهن شما به وجود آید، که مفهوم اصلی دسترسی پذیری Accessibility چیست. امروزه شاهد گسترش عظیمی در دنیای وب بوده‌ایم، دسترسی پذیری نیز تحت تاثیر این پیشرفت بوده است. یکی از مواردی که ممکن است برای برخی افراد گیج کننده و غیر قابل درک باشد، Accessibility Web است. این دلایل باعث شده است، فهمیدن برخی مزایا و ویژگی‌های دسترس پذیری، به درک اهمیت آن کمک فراوانی کند.

اهمیت وجود دسترسی پذیری وب سایت چیست؟

اغلب سایت‌های امروزی از چندین رنگ تشکیل می‌شوند، اگر در متن سایت نیز از رنگ استفاده شده باشد، مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. برخی از افراد که به این گونه سایت‌ها مراجعه می‌کنند، دچار کور رنگی هستند، پس نمی‌توانند از محتوای سایت استفاده کنند. یکی از راه‌های رایج برای باز کردن تب‌ها در وب سایت، استفاده از موس و کلیک بر روی آن می‌باشد. در این صورت امکان باز کردن تب‌ها برای افرادی که دارای محدودیت حرکتی هستند، نا‌ممکن است. راه حلی که به نظر می‌رسد، استفاده از کیبورد یا برخی دستگاه‌های مخصوص می‌باشد. یکی از رایج‌ترین اختلالات در بدن انسان‌ها، اختلالات بینایی است، امروزه بسیاری دچار این مشکلات بینایی هستند. بنابر‌این وجود ابزار‌های مناسب در سایت، برای خواندن محتوا برای این گونه افراد الزامی است. روی هم رفته، یکی از نکات مهم ساخت اپلیکیشن و سایت، همین بهبود دسترس پذیری وب سایت است.

اهمیت وجود دسترسی پذیری وب سایت

برای بهبود دسترس پذیری وب سایت در این موقعیت‌ها، از یک نوع صفحه خوان استفاده می‌شود. با این وجود انواع اپلیکیشن نیز، در این زمینه استفاده می‌شوند، به همین دلیل دسترس پذیری اپلیکیشن، بسیار قابل توجه می‌باشد. عدم استفاده از دسترس پذیری، برای برخی که دچار پرش خوانی هستند، باعث می‌شود درک مناسبی از محتوا نداشته و زمان زیادی صرف خواندن کنند. این موضوع صرفا به سایت‌ها اختصاص ندارد و یکی از اشتباهات در توسعه اپلیکیشن موبایل عدم توجه به قابلیت‌هایی نظیر دسترس پذیری آن است.

مزایای دسترس پذیری وب سایت

در ادامه با بررسی دسترس پذیری وب سایت و مزایای آن، ضرورت وجود آن در جامعه را خواهیم فهمید. دسترسی پذیری سایت، باعث افزایش نرخ مشارکت در فضای مجازی می‌شود، که این یک خبر خوب برای تمام افراد جامعه است. زیرا هر طراح سایتی دوست دارد، موقعیتی فراهم شود، که تمام افراد بتوانند از محتوا‌های مختلف استفاده کنند. لازم به ذکر است، بهبود دسترس پذیری وب سایت، حتی برای سئو نیز مفید واقع می‌شود. زیرا کار موتور‌های جست و جو در پیدا کردن متن‌ها بسیار راحت‌تر می‌شود. پس هر چقدر دسترس پذیری یک سایت بهتر باشد، در واقع برای ربات‌های گوگل نیز به مراتب قابل درک ‌تر می‌شود. حتی در این زمینه امکان قابل دسترس کردن برخی اپلیکیشن‌های موبایل وجود دارد، که می‌تواند مشکلات زیادی را برای معلولین حل کند. در بحث طراحی اپلیکیشن برای موبایل، می‌توان از مجموعه دسترس پذیری اندروید بهره برد.

مزایای دسترس پذیری وب سایت

‌استاندارد‌های دسترس پذیری

در بررسی دسترس پذیری وب سایت، باید بدانید، که به کارگیری برخی استاندارد‌ها لازم و ضروری است. اما این نکته را باید در نظر گرفت، که امکان ایجاد شرایط مناسب برای تمام کاربران که از سایت‌ها بازدید می‌کنند، بسیار دشوار است. حداقل باید اصول اصلی و استاندارد‌های دسترس پذیری سایت و دسترس پذیری اپلیکیشن رعایت و به خوبی اجرا شوند‌. از سال ۱۹۹۹ کنسرسیوم جهانی، برخی استاندارد‌ها را برای این منظور وضع کرده است. دقت کافی طراحان سایت‌ها، به این اصول اولیه، می‌تواند کار آن‌ها را در این زمینه آسان‌تر کند.

 روش‌هایی برای بهبود دسترس پذیری

روش‌های زیادی برای استفاده وجود دارند، که با به کار‌گیری آن‌ها تمامی وب سایت‌ها، در دسترس همگان قرار خواهند گرفت. اولین قدم در موضوع دسترس پذیری سایت، راه اندازی یک سیستم مدیریت محتوا به شکلی مناسب است، که در راه اندازی سایت بسیار مهم خواهد بود. باید مطمئن شوید تمام بخش‌های سایت، با استفاده از کیبورد نیز قابل مشاهده باشد. این کار با استفاده از کلید‌های کیبورد انجام می‌شود، که می‌تواند شامل دسترسی به محتوا‌ها، پیوند‌ها و صفحات باشد. پویا بودن محتوای یک سایت، می‌تواند مشکلات بزرگی را به وجود آورد، زیرا کل صفحه بدون بارگیری مجدد در این گونه محتوا‌ها تغییر می‌کند. بنابر‌این باید از قابل دسترس بودن تمام محتوای سایت اطمینان حاصل فرمایید. بهتر است از رنگ‌هایی که دارای تضاد با یک‌دیگر هستند، استفاده کنید، تا مطمئن شوید که برای تمام افراد قابل خوانش هستند. منو‌های سر برگ نیز وظایف مهمی در دسترسی محتوای سایت ایفا می‌کند، این کار کمک می‌کند، درک و تفسیر سایت برای تمام افراد میسر شود.

 روش‌هایی برای بهبود دسترس پذیری

حال که با Web Accessibility  به خوبی آشنا شدید، دیگر پاسخ سوال دسترس پذیری Accessibility چیست را به‌خوبی می‌دانید.با قرار دادن این امکان در تمام سایت‌ها، تمام مردم می‌توانند خواندن مطالب جذاب را تجربه کنند، تا هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد.

شما می تونید با استفاده از سرویس های ارائه شده در پازلی(شرکت طراحی اپلیکیشن) به این جنبه از اپلیکیشنتون هم بپردازید. برای اطلاع از هزینه ساخت اپلیکیشن هم می تونید با تیم پشتیبانی ما تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید:

داوود عباسی
داوود عباسی
به مباحث مدیریتی و آواز خوندن علاقه زیادی دارم و حافظه ام طوریه که اگه کاری بهم سپرده بشه، می تونید مطمئن باشید یادم نخواهد رفت. تو پازلی کارم رو با ارتباط با مشتری شروع کردم و در ادامه در بخش تولید محتوا، با هدف کمک به مشتری ها فعالیتم رو ادامه دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Asset 1@3x
روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

20 درصد تخفیف ویژه خرید، برای تمام پکیج های ساخت اپلیکیشن

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن