بلاگ پازلی

انواع اپلیکیشن | آشنایی با وب‌اپلیکیشن(PWA) و اپلیکیشن‌های بومی(Native)

1-5
-انواع اپلیکیشن آشنایی با وب‌اپلیکیشن(PWA) و اپلیکیشن‌های بومی(Native)-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 11
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

انواع اپلیکیشن از نظر ساختاری به سه دسته تقسیم می‌شوند: وب‌اپلیکیشن‌ها(Web Apps)، اپلیکیشن‌های بومی(Native Apps)، اپلیکیشن‌های هیبریدی(Hybird Apps). هم اکنون در دوره‌ای هستیم که هر کسب‌و کار اپلیکیشن مخصوص به خود را دارد و روزانه هزاران برنامه برای دستگاه‌های هوشمند در فروشگاه‌های مختلف منتشر می‌شودو با افزایش رقابت، شرکت‌ها بیشتر روی تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه نوع اپلیکیشن‌هایی برای ساختن نیاز دارند تا بیشتر به بازار کاربری آن‌ها کمک کند، تمرکز می‌کنند. اپلیکیشن‌ها یا لازم است نصب شوند یا به صورت آنلاین قابل اجرا باشند و هر یک از انواع اپلیکیشن هدف خاص خود را دارد. در این مطلب به توضیح هر کدام از انواع اپلیکیشن می‌پردازیم تا با توجه به هدف هر کدام بتوانید اپلیکیشن متناسب با  کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و آن را بسازید. با ما در بلاگ پازلی(شرکت طراحی اپلیکیشن) همراه باشید. طبق داده های Statista تا ماه می 2019 ،5 دسته بندی برنامه های موبایلی در Google Play و Apple App Store شامل بازی ها، تجارت، آموزش، سبک زندگی و سرگرمی بودند.

انواع اپلیکیشن از نظر ساختار

فهرست موضوعات این مطلب:

اپلیکیشن‌های بومی(Native Apps):

یکی از پرکاربردترین انواع اپلیکیشن، اپلیکیشن‌های بومی هستند. نرم‌افزارهای موبایل بومی منحصراً برای نوع خاصی از سیستم‌عامل ساخته شده و حتی به زبانی که سیستم‌عامل دستگاه است، نوشته می‌شوند. برنامه‌های ساخته شده بر روی یک نوع سیستم‌عامل نمی‌توانند در سیستم‌عامل دیگر مورد استفاده قرار گیرند. به عبارت دیگر، برنامه‌های Android در سیستم‌عامل IOS قابل استفاده نیستند. آن‌ها از ابزارهای توسعه و زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای استفاده می‌کنند که پلتفرم مربوطه از آن پشتیبانی می‌کند.(به عنوان مثال Java با Android)
به اپلیکیشن‌های بومی از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن به عنوان مثال برنامه‌های Android در فروشگاه Google Play، می‌توان دسترسی داشت.
برای فایل اپلیکیشن‌های بومی، دو نوع فرمت وجود دارد که فرمت ipa. برای نسخه ‌IOS و فرمت apk. برای نسخه اندروید، خروجی گرفته می‌شود. هر دو فرمت فایل اپلیکیشن(apk. , .ipa.) فشرده هستند و دارای اطلاعات مورد نیاز برای نصب اپلیکیشن روی سیستم‌عامل‌های Android و IOS هستند. در ادامه به اختصار هر مورد را توضیح خواهیم داد.

ویژگی‌های اپلیکیشن‌های بومی:
  • وابسته به سیستم‌عامل هستند و برای هر سیستم‌عامل به صورت مجزا نوشته می‌شوند به طوری که کد یک برنامه بومی نمی‌تواند روی سیستم‌عامل‌های دیگر اجرا شود.
  • می‌تواند به تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه از جمله سنسورها، مخاطبین، دوربین و لوازم جانبی مختلف و غیره دسترسی داشته باشد، که این امکان باعث می‌شود کاربر تجربه و عملکرد کلی بهتری داشته باشد و به راحتی با موبایل ارتباط برقرار کند.
  • با توجه به سیستم‌عامل با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی نوشته می‌شوند.
  • برنامه‌های بومی مخصوصاً برای یک دستگاه تلفن‌همراه خاص توسعه داده و مستقیماً روی خود دستگاه نصب می‌شوند.
  • این برنامه‌ها سرعت بالایی دارند زیرا عامل اجرایی برای سیستم‌عامل خاص از قبل کامپایل شده است و فقط مستقیماً روی سیستم‌عامل اجرا می‌شوند.
  • معمولا کاربرها اپلیکیشن‌های بومی را از فروشگاه‌ها(کافه‌بازار، App Store ،Play Store) دانلود و نصب می‌کنند.
  • این اپلیکیشن‌ها برای انتشار ابتدا باید توسط فروشگاه‌ها تایید شوند که ممکن است مدت زمان بیشتری صرف شود.
  • رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها توسط کاربران در فروشگاه‌ها، کیفیت برنامه‌ها را اثبات می‌کند.
  • زمانی که اپلیکیشن‌های بومی در فروشگاه‌ها منتشر می‌شوند، از قابلیت سرچ مارکت‌ها بهره می‌برند که این امکان باعث می‌شود اپلیکیشن، در جامعه کاربران بزرگتری دیده شود و افراد زیادی آن را دانلود و نصب کنند.
  • هر به‌روزرسانی که در اپلیکیشن‌های بومی اعمال شود باید نسخه اپدیت آن در فروشگاه‌ها منتشر شود.
  • ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های بومی نسبت به ساخت وب‌اپلیکیشن‌ها هزینه‌ی بیشتری دارد.
  • عملکرد UI برنامه‌های بومی یکپارچه با سیستم‌عامل ادغام می‌شود.
  • این نوع اپلیکیشن‌ها مناسب برای برنامه‌های پیچیده هستند.
  • تعاملی‌تر و شهودی‌تر هستند.
  • زبان‌هایی مانند swift و Java که برای ساخت این نوع برنامه‌ها استفاده می‌شوند، سخت هستند.
  • و…

از آنجایی که اپلیکیشن‌های بومی برای هر سیستم‌عامل به صورت مجزا نوشته می‌شوند در نتیجه فرمت فایل اپلیکیشنی که روی دستگاه‌ها نصب می‌شود با هم متفاوت است. فرمت ipa. برای اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل IOS است و فرمت apk. برای اپلیکیشن‌های اندرویدی کاربرد دارد:

دسته بندی موضوعی انواع اپلیکیشن های موبایل را نام ببرید؟

  • سبک زندگی
  • رسانه‌های اجتماعی
  • کاربردی
  • سرگرمی
  • افزایش بهره‌وری

اپلیکیشن های موبایل در دسته سبک زندگی

انواع اپلیکیشن های موبایل یا نرم افزار موبایل در دسته سبک زندگی ، در سال های اخیر قدرتمند شده اند. اپلیکیشن های سبک زندگی یا لایف استایل برنامه هایی هستند که جنبه های فردی را که سبک زندگی شما را تعریف می کنند تسریع یا پشتیبانی می کنند. معمولا این نوع برنامه های تلفن همراه مربوط به موارد زیر است:

  • تناسب اندام
  • دوست یابی و چت کردن
  • غذا
  • موسیقی
  • مسافرتی

زیبایی این نوع از طراحی اپلیکیشن ها این است که وقتی بخشی از سبک زندگی کاربر باشند، احتمالاً برای همیشه در زندگی آن ها وجود دارند. این ها برنامه هایی هستند که به صورت روزانه به مردم در یافتن آهنگ، رستوران یا مقصد جدید بعدی کمک می کنند. این ها برنامه هایی هستند که به مردم کمک می کنند تا خودشان را پیدا کنند، آنچه را دوست دارند و چه چیزی دوست ندارند و به کجا می خواهند بروند را خیلی خوب متوجه شوند.

اگر در حال توسعه یک اپ سبک زندگی هستید، باید کاری کنید که کاربر خود را به خود جلب کند. کاری که رقبای شما انجام نمی دهند. پیشنهاد می کنیم که سعی کنید چیزی بسازید که کاربران اینترنتی بدون آن نتوانند زندگی کنند یا حداقل زندگی را برایشان آسوده تر کند. چند مثال از اپلیکیشن های سبک زندگی را در زیر مشاهده می کنید:

باید قبول کنیم که اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی با اختلاف زیاد از محبوب ترین انواع اپلیکیشن های موبایل به حساب می آیند. ما در دنیای شبکه های اجتماعی همیشه حضور داریم و معمولا هر روز آنها را چک می کنیم و در آن ها وقت می گذاریم. شبکه اجتماعی فیس بوک حدود 1 میلیارد کاربر فعال بصورت روزانه دارد. خوب این معلوم است که خیلی بهتر است ما سهولت دسترسی به این شبکه اجتماعی را با یک اپلیکیشن تلفن همراه داشته باشیم. انواع اپلیکیشن موبایل رسانه های اجتماعی باید سرگرم کننده، سریع و به طور مداوم با ویژگی های در حال گسترش شبکه های اجتماعی مورد پشتیبانی قرار گیرند.

ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در زندگی روزمره با شبکه اجتماعی کار داریم. به همین دلیل، حتی برنامه هایی که لزوماً در گروه رسانه های اجتماعی قرار نمی گیرند، ممکن است دارای قابلیت اشتراک گذاری اجتماعی داشته باشند. معمولا تمامی اپلیکیشن ها به شما امکان را می دهند که محصولاتشان را در شبکه اجتماعی تان به راحتی به اشتراک بگذارید. آن ها این امکان را برای کاربران خود فراهم می کنند تا بدون نیاز به ترک برنامه، چیزی را که احساس علاقه می کنند به اشتراک بگذارند.

اگر در حال ارائه خدمات یا فروش محصولی هستید که کاربران می توانند با شبکه های خود به اشتراک بگذارند، ویژگی های اشتراک گذاری اجتماعی را به برنامه خود اضافه کنید. این امکان محصولات شما را خیلی بیشتر به نمایش می گذارد. چند نمونه از اپلیکیشن های معروف شبکه های اجتماعی را در زیر می بینید:

  • فیس بوک
  • اینستاگرام
  • پینترست
  • اسنپ چت

اپلیکیشن های موبایل در دسته نرم افزار های کاربردی

برنامه های کاربردی ، انواع برنامه های موبایلی هستند که ممکن است اغلب بدون فکر کردن، از آن ها استفاده کنیم.  خیلی از این برنامه ها معمولا از قبل روی تلفن همراه شما نصب هستند و عملکردهای واحدی دارند. چند مثال از انواع اپلیکیشن موبایل در دسته برنامه های کاربردی را در زیر مشاهده می کنید:

  • ریمایندر ها و تقویم
  • ماشین حساب
  • چراغ قوه
  • آب و هوا

این ها از انواع اپلیکیشن های موبایل هستند که ما تمایل داریم بیشتر، اما برای مدت زمان کوتاه تری، از آن ها استفاده کنیم. مثلا شما معمولاً فقط ماشین حساب خود را برای حل یک معادله باز می کنید و آن را کنار می گذارید.

تمام تلاشتان را بکنید تا کاری کنید بازدید از اپلیکیشن تان بیشتر شود چرا که این کار باعث می شود کسب درآمد داشته باشید. بازدید کوتاه مدت چندان سودآور نیست، اما بسیاری از آن ها می توانند به درآمد قابل توجهی منجر شوند.

اپلیکیشن های موبایل در دسته بازی ها/سرگرمی های موبایل

یکی از محبوب ترین دسته بندی اپلیکیشن ها دسته بازی و سرگرمی می باشد. بازی ها یکی از  انواع اپلیکیشن های موبایل هستند که همه سنین آن را می پسندند. این نوع برنامه ها در میان توسعه دهندگان محبوب هستند زیرا هر هفته چندین بار کاربران را به برنامه باز می گردانند، گاهی اوقات چندین بار در روز. در موفق ترین بازی ها ، هم دفعات و هم طول بازی زیاد است. چند نمونه از طراحی اپلیکیشن های بازی موبایلی عبارتند از:

  • کلش رویال
  • انگری بردز

اپلیکیشن های موبایل در دسته اپلیکیشن موبایل افزایش بهره وری

اگرچه به نظر می رسد افزایش بهره وری یکی از خسته کننده ترین انواع برنامه های تلفن همراه باشد، این یک دسته فوق العاده محبوب است. این گونه برنامه ها به کاربران خودشان کمک میکنند تا یک فعالیتی را خیلی سریع و کارآمد انجام دهند و خیلی وقت ها این برنامه ها کارهای ساده و پیش پا افتاده را آسانتر می کنند. نمونه هایی از برنامه های بهره وری، بسیاری از محصولات گوگل و اپل هستند، مانند:

اپلیکیشن های منابع مالی و مدیریت کیف پول، اپلیکیشن بیمه، اپلیکیشن نوبت دهی، اپلیکیشن فروشگاه و …

Evernote

Wunderlist

این گونه اپلیکیشن ها موقع انجام کار باید خیلی دقیق و صحیح کار خود را انجام دهند و این بسیار ضروری می باشد. این بدان معنی است که به کاربر خود کمک می کند تا یک کار را راحت تر، سریع تر و کارآمدتر از رقبا انجام دهد. خصوصیت بسیار راحتی که آن ها را قدار می سازد خیلی راحت از نقطه A به B یعنی هدف برسند.

اپلیکیشن های موبایل در دسته اخبار/رسانه ها

طراحی اپلیکیشن های خبری کاملاً ساده هستند. آن ها اخبار و اطلاعات مورد نظرشان را با چیدمان قابل درک در اختیار کاربران خود قرار می دهند و آن ها را به طور موثر به سمت چیزهایی که برایشان اهمیت بیشتری دارند هدایت می کند.  اگر بخواهیم چند مثال از انواع اپلیکیشن های موبایل خبری که کاربران زیادی دارند را به شما معروفی کنیم باید این موارد باشند:

اپلیکیشن های خبری:

Buzzfeed

اخبار و هواشناسی گوگل

Reddit

می توان گفت که این اپلیکیشن ها از معروف ترین برنامه های در دسته ی اخبار به شمار می آیند و همه آن ها چیزی متفاوت ارائه می دهند. اگر در حال توسعه یک اپ خبری هستید، باید راهی منحصر به فرد برای برقراری ارتباط با کاربران خود پیدا کنید. یادتان باشد تنها فرصت شما برای دیده شدن و درخشش به نحوه ارائه اپلیکیشن شما مرتبط است. چیزی منحصر به فرد ایجاد کنید.

apk. فایل اپلیکیشن برای سیستم‌عامل Android:

apk مخفف Android Package Kit و فرمت فایل اپلیکیشن برای سیستم‌عامل اندروید است که برای انتشار و نصب اپلیکیشن از آن استفاده می‌شود. این فایل شامل تمام داده‌هایی است که اپلیکیشن برای نصب روی دستگاه موردنظر شما نیاز دارد.
شما می‌توانید فایل apk. اپلیکیشن خود را روی دستگاه اندروید قرار دهید و به صورت دستی آن را نصب کنید و یا آن را از مارکت‌ها جستجو و نصب کنید. زمانی که اپلیکیشن را از یک مارکت انتخاب می‌کنید فایل آن به صورت خودکار روی دستگاه شما دانلود و نصب می‌شود و به راحتی می‌توانید از آن‌ استفاده کنید.

ipa. فایل اپلیکیشن برای سیستم‌عامل IOS:

فایل ipa. یک خروجی از اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل IOS است که حتما باید در مارکت‌های مختلف منتشر شود. برخلاف فایل apk. که بر روی سیستم‌عامل اندروید به راحتی قابل نصب است فایل ipa. این قابلیت را ندارد و به صورت مستقیم روی دستگاه‌های اپل قابل نصب نیست و حتما باید فایل را از مارکت‌های مختلف منتشر کنید و کاربران آن را دانلود و نصب کنند، اما به دلیل تحریم‌هایی که وجود دارد امکان انتشار اپ در اپ‌استور وجود ندارد و مارکت‌های ایرانی مانند اناردونی هم از سمت اپل تحریم هستند. فقط در حال حاضر مارکت سیبچه تحریم نشده است و می‌توانید اپلیکیشن خود را در آن منتشر کنید.

وب‌اپلیکیشن(Web Apps) چیست؟

این نوع اپلیکیشن‌ها استاندارد جدیدی از اپلیکیشن‌های موبایلی هستند که در بستر وب نمایش داده می‌شوند و شباهت زیادی به اپلیکیشن‌های بومی(native) دارند و به روشی مشابه آن‌ها رفتار می‌کنند. وب‌اپلیکیشن‌ها با هدف استفاده‌ی هر چه بهتر و سریع‌تر کاربران از اپلیکیشن، ساخته شده‌اند و به شما امکان این را می‌دهند تا از امکانات خوب وب استفاده کنید مانند اشتراک‌گذاری، به‌روزرسانی، دسترسی آسان و استفاده راحت و…
وب‌اپلیکیشن‌ها یا Progressive Web Apps که به اختصار به آن‌ها PWA گفته می‌شود، از یک مرورگر برای اجرا استفاده می‌کنند و معمولاً با زبان‌های HTML5 ،JavaScript یا CSS نوشته می‌شوند. این نوع اپلیکیشن‌ها برخلاف اپلیکیشن‌های بومی، نیاز به نصب ندارند و روی سرورهای میزبان وب اجرا می‌شوند، به این صورت که این برنامه‌ها کاربر را به URL هدایت می‌کنند(به عبارتی فقط با کلیک روی لینک اپلیکیشن می‌توانید وارد اپلیکیشن شوید.)، به همین دلیل بدون نیازمندی خاص به سیستم‌عامل‌های مختلف روی همه دستگاه‌ها قابل اجرا هستند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که این اپلیکیشن‌ها نیاز به انتشار در مارکت‌های مختلف ندارند و لازم نیست آن‌ها را از فروشگاه‌ها دانلود کنید. از آنجا که اکثر بانک‌های اطلاعاتی شخصی روی یک سرور ذخیره می‌شوند، کاربران می‌توانند هر زمان که به اینترنت وصل شدند از هر دستگاهی به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند.
فرمت وب‌اپلیکیشن‌ها (pwa (progressive web application. است که در ادامه به ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

ویژگی‌های وب‌اپلیکیشن(pwa.):

  • تمام به‌روزرسانی‌ها آنلاین انجام می‌شود به طوری که هر تغییری در هر قسمت از اپلیکیشن ایجاد کنید، به صورت آنلاین برای تمامی کاربرها نمایش داده می‌شود، در نتیجه نیاز به به‌روز‌رسانی و دانلود مجدد اپلیکیشن نیست.
  • اشتراک‌گذاری آسان است، بر خلاف اپلیکیشن‌های بومی، نیاز به انتشار در مارکت‌ها ندارند و می‌توانید PWA‌ها را با URL(آدرس اینترنتی) آن‌ها به اشتراک بگذارید.
  • به دلیل تحریم‌هایی که ایران دارد بعضی از مارکت‌ها اجازه انتشار اپلیکیشن را نمی‌دهند اما چون وب‌اپلیکیشن‌ها به مارکتی وابسته نیستند و تحت وب هستند، از این جهت که اپل اپلیکیشن شما را تحریم کند، نگرانی وجود ندارد.
  • این اپلیکیشن‌ها در مارکتی منتشر نمی‌شوند به همین دلیل ترافیک قابل توجهی از کاربرانی را که برای جستجوی اولیه‌ی خود از فروشگاه Google Play یا فروشگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، را از دست می‌دهند.
  • آیکون وب‌اپلیکیشن‌ها را روی Home Screen موبایل می‌توانید، داشته باشید.
  • UI / UX یکسان و مطابق با همه دستگاه‌ها با اندازه صفحه نمایش متفاوت، را دارند.
  • قابلیت اعلان نوتیفیکیشن(Push Notification) را دارند. (در حال حاضر پازلی ویژگی نوتیفیکیشن را پشتیبانی نمی‌کند.)
  • در شرایط آفلاین می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • اشتراک‌گذاری آن‌ها بسیار راحت است و فقط باید لینک را کپی و در اختیار دیگران قرار دهید.
  • به طور معمول برنامه‌های وب به حداقل حافظه دستگاه نیاز دارند و در مقایسه با اپلیکیشن‌های بومی، pwaها حجمی ندارند.
  • در شبکه‌های اینترنتی کم سرعت به خوبی قابل اجرا هستند.
  • به سخت افزار دستگاه دسترسی ندارند.(مانند دوربین، تقویم، مکان جابجایی، اثر انگشت و…)
  • نسبت به اپلیکیشن‌های بومی هزینه کمتری دارند.(در پازلی هزینه‌ی آماده‌سازی وب‌اپلیکیشن‌ها در پلن‌های مختلف، متفاوت است. می‌توانید از قسمت نسخه IOS، هزینه‌ها را مشاهده کنید.)
  • pwaها وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند و برای هر دو سیستم‌عامل IOS و Android یا هر سیستم‌عامل دیگری قابل استفاده هستند. (در پازلی شما می‌توانید بعد از سفارش، لینک وب‌اپلیکیشن‌ خود را دریافت کنید و روی هر دستگاهی با هر سیستم‌‌عاملی آن را اجرا کنید.)
  • و…

اپلیکیشن‌های هیبریدی(Hybird Apps)

یکی دیگر از انواع اپلیکیشن ، اپلیکیشن‌های هیبریدی هستند. به اپلیکیشن‌های هیبریدی(Hybird Apps)، اپلیکیشن‌های ترکیبی هم گفته می‌شود زیرا ترکیبی از وب‌اپلیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های بومی هستند، به عبارتی اپلیکیشن‌های هیبریدی عمدتا وب‌اپلیکیشن‌ها هستند که در یک بسته‌بندی برنامه‌های بومی پنهان شده‌اند، بنابراین می‌توان فایل آن‌ها را از طریق فروشگاه‌های اپلیکیشن منتشر کرد. این نوع اپلیکیشن‌ها با استفاده از فن‌آوری‌های وب چند پلتفرمی (به عنوان مثال HTML5 ، CSS و Javascript) ساخته می‌شوند. کاربران می‌توانند اپلیکیشن‌های ترکیبی را از طریق فروشگاه‌ها دانلود و روی دستگاه خود نصب کنند. اپلیکیشن‌های هیبریدی برای ساختن برنامه‌هایی که نیاز به کارایی بالایی ندارند اما به دسترسی کامل به دستگاه نیاز دارند، مناسب هستند.

ویژگی‌های اپلیکیشن‌های هیبریدی(Hybird Apps)

این نوع اپلیکیشن‌ها دارای جنبه‌های مثبت و منفی وب‌اپلیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های بومی هستند.

  • یک مزیت آشکار این نوع اپلیکیشن‌ها پایه‌ی تک کد، برای همه سیستم‌عامل‌ها است.
  • آن‌ها مانند برنامه‌های وب، با تکیه بر HTML در یک مرورگر ارائه می‌شوند.
  • معمولاً با استفاده از APIها به برنامه‌های پرکاربرد دستگاه دسترسی دارند.
  • ساخت این نوع اپلیکیشن‌ها آسان است و نسبت به اپلیکیشن‌های بومی هزینه کمتری برای ساخت نیاز دارند.
  • عملکرد سریع‌تری نسبت به اپلیکیشن‌های بومی دارند.
  • به‌روزرسانی و نگهداری کم هزینه‌ای دارند، به عبارتی همانطور که گفته شد برنامه‌های ترکیبی به صورت یک برنامه بومی بسته‌بندی شده‌اند و از آنجا که صفحات HTML5 به طور معمول در داخل برنامه قرار می‌گیرند، می‌توانند به‌صورت آفلاین کار کنند. با این حال، یک چارچوب مناسب برای توسعه برنامه ترکیبی باعث می‌شود که این صفحات مجدداً به‌روز شوند و برنامه را بدون نیاز به اپدیت فایل، به روز کنند.
  • و…

آموزش نحوه دریافت و استفاده از انواع اپلیکیشن در پازلی:

نحوه دریافت فایل نصب اپلیکیشن(apk.) برای سیستم‌عامل اندروید:

برای دریافت فایل apk. شما باید در پازلی ثبت‌نام کنید و یکی از پلن‌های پازلی را خریداری کنید، بعد از ساخت اپلیکیشن، می‌توانید مراحل زیر را طی کنید و فایل apk. اپلیکیشن خود را دانلود کنید. (برای مشاهده هزینه پلن‌های پازلی می‌توانید به صفحه تعرفه‌ها یا هزینه ساخت اپلیکیشن مراجعه کنید.)
در این حالت زمانی که اپلیکیشن خود را در پنل‌پازلی ساختید، می‌توانید از قسمت سمت چپ پنل روی دکمه‌ی دانلود اپلیکیشن، مانند تصویر، کلیک کنید.

-انواع اپلیکیشن آشنایی با وب‌اپلیکیشن(PWA) و اپلیکیشن‌های بومی(Native)-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 5

بعد از کلیک پنجره‌ی زیر را مشاهده می‌کنید.

-انواع اپلیکیشن آشنایی با وب‌اپلیکیشن(PWA) و اپلیکیشن‌های بومی(Native)-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 7

با کلیک روی دکمه‌ی ساخت اپلیکیشن، اپلیکیشن شما ساخته می‌شود. فقط باید چند لحظه صبر کنید.

بعد از اتمام ساخت، پنجره زیر را مشاهده می‌کنید که با کلیک روی دکمه‌ی دانلود می‌تونید فایل apk. را دانلود کنید.

بعد از دانلود فایل باید آن را به دستگاه موردنظر خود (به عنوان مثال تلفن‌همراه خود)، منتقل کنید و بعد در گوشی‌همراه خود با کلیک روی فایل apk. آن را نصب و استفاده کنید.
برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به لینک روبه‌رو مراجعه کنید: چطور می‌توانم اپلیکیشنی که ساخته‌ام را دانلود کنم؟

نحوه دریافت فایل نصب اپلیکیشن(apa.) برای سیستم‌عامل IOS:

برای این روش شما باید ابتدا در پازلی حساب‌کاربری داشته باشید و پلنی را خریداری کنید که شامل دریافت فایل آی‌اواس می‌شود. سپس اپلیکیشن خود را در پنل پازلی بسازید و آن را آماده کنید. بعد از ساخت اپلیکیشن برای دریافت فایل نصب اپلیکیشن (ipa.) برای سیستم‌عامل IOS باید اطلاعاتی را برای ما در تیکت ارسال کنید. برای اطلاعات بیشتر به لینک روبه‌رو مراجعه کنید: چطور می‌توانم اپلیکیشنم را برای سیستم ios داشته باشم؟
پس از ارسال اطلاعات مراحل آماده‌سازی فایل شروع می‌شود، بعد از اتمام کار، فایل ipa برای شما ارسال می‌شود و شما می‌توانید آن را روی دستگاه موردنظر خود نصب کنید و یا می توانید برای اینکه دیگران هم از اپلیکیشن شما استفاده کنند آن را در یکی از مارکت‌های مخصوص آی‌اواس منتشر کنید.(در حال حاضر فقط مارکت سیبچه تحریم نشده است.)
چند نکته:
۱- نسخه ios اپلیکیشن‌ می‌تواند با این روش، نوتیفیکیشن داشته باشد. اطلاعات لازم برای فایل ios جهت تنظیمات نوتیفیکیشن: نام لاتین برای اپ – نام و نام‌خانوادگی – ایمیل – پسورد
۲- ممکن است مارکت سیبچه هم از سمت اپل تحریم شود و شما این نگرانی را دارید که نتوانید اپلیکیشن خود را منتشر کنید زیرا اپلیکیشن ios‌ به مارکت‌ها وابسته است.
۳- در این روش فقط اگر تغییری در محتوای افزونه‌های آنلاین پنل‌پازلی‌ داشته باشید، به صورت آنلاین اعمال می‌شود اما هر تغییر جزئی دیگری نیاز است که فایل آپدیت برای اپلیکیشن آماده و در سیبچه منتشر شود.

نحوه دریافت و استفاده از وب‌اپلیکیشن برای همه سیستم‌عامل‌ها:

باید ابتدا در پازلی ثبت‌نام کنید و پلنی را خریداری کنید که وب‌اپلیکیشن را شامل می‌شود و اپلیکیشن خود را بسازید و آن را آماده کنید. سپس از بخش دریافت اپلیکیشن می‌توانید لینک وب‌اپلیکیشن را دریافت کنید و طبق مراحل زیر آن را در گوشی موبایل خود داشته باشید.  برای آشنایی با نحوه‌ی دریافت وب‌اپلیکیشن به لینک روبه‌رو مراجعه کنید: چطور می‌توانم وب‌اپلیکیشن داشته باشم؟
بعد از بازکردن لینک(به عنوان نمونه می‌توانید روی لینک روبه‌رو کلیک کنید: apperio.ir/m/puzzleyshop) صفحه‌ی زیر برای شما نمایش داده می‌شود.

-انواع اپلیکیشن آشنایی با وب‌اپلیکیشن(PWA) و اپلیکیشن‌های بومی(Native)-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 1

در سمت راست صفحه روی قسمت تنظیمات که در تصویر بالا با فلش مشخص شده است، کلیک کنید. منوی تنظیمات طبق تصویر زیر برای شما باز می‌شود.

-انواع اپلیکیشن آشنایی با وب‌اپلیکیشن(PWA) و اپلیکیشن‌های بومی(Native)-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 3

با کلیک روی گزینه‌ی add to home screen، پاپ‌آپ زیر را مشاهده می‌کنید.

-انواع اپلیکیشن آشنایی با وب‌اپلیکیشن(PWA) و اپلیکیشن‌های بومی(Native)-اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی-puzzley 4

با کلیک روی دکمه‌ی add اپلیکیشن به صفحه‌ی home تلفن همراه شما اضافه می‌شود و هر زمان که نیاز به استفاده از اپلیکیشن داشتید فقط کافی است روی آیکون آن در کلیک کنید تا اپلیکیشن را در بستر وب به شما نمایش دهد.
برای دریافت وب اپلیکیشن روی دامنه‌ی شخصی به لینک روبه‌رو مراجعه کنید: چطور می‌توانم وب‌اپلیکیشن را روی دامنه‌ی شخصی خودم داشته باشم؟

هر کدام از انواع اپلیکیشن نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند و این بستگی به نوع نیاز شما و کسب‌وکارتان دارد که کدام یک از این نوع اپلیکیشن‌ها را انتخاب کنید و مورد استفاده قرار دهید.

انواع اپلیکیشن موبایل: دسته برنامه های اندروید

وقتی که وارد برنامه Google Play می شوید می بینید که چهار دسته بندی در پاینن برنامه قرار دارند، بازی ها، برنامه ها، فیلم ها و کتاب ها. این نوع دسته بندی به کاربران کمک می کند تا بتوانند خیلی راحت اپلیکیشن مورد نظر خود را پیدا کنند. در انواع اپلیکیشن موبایل شما باید از بین 32 دسته از جمله کسب و کار، رویدادها، ارتباطات، والدین، بهره وری، ورزش، ابزار، سبک زندگی، آموزش، سرگرمی، عکاسی و موارد دیگر انتخاب کنید. یادتان باشد که سعی کنید دسته ای را انتخاب نمایید که با اپلیکیشن شما بیشترین ارتباط را داشته باشد. به عنوان مثال در بخش “ابزارها” ماشین حساب، پاک کننده حافظه، برنامه های ضبط صدا، محصولات  VPN، مرورگرها و غیره را پیدا خواهید کرد.

انواع اپلیکیشن های برای موبایل: دسته بندی های اپلیکیشن های سیستم عامل  iOS

در Google Play  شما برای اپلیکیشن خود تنها می توانید یک دسته بندی انتخاب کنید، ولی در iOS شما این امکان را دارید که دو دسته بندی به عنوان دسته اصلی و ثانویه برای اپلیکیشن خود انتخاب کنید. به عنوان نمونه، اگر شما یک اپلیکیشن برای رژیم غذایی دارید، این امکان را دارد که دسته اصلی اپلیکیشن خود را “غذا و نوشیدنی” انتخاب کنید و به عنوان دسته دوم اپلیکیشن تان دسته “بهداشت و تناسب اندام” را انتخاب نمایید، کاملا بسته به مشخصات و نوع اپلیکیشن تان قادر هستید دسته بندی برای قرارگیری برنامه تان را مشخص کنید. همانطور که قبلاً ذکر شد، دسته های اصلی برای کشف برنامه شما در فروشگاه App Apple مهم هستند.

در فروشگاه App 24 این دسته ها وجود دارند. در میان بسیاری دیگر ، شما می توانید از بین اخبار، کتاب ها، پیمایش، تجارت، آموزش، عکس و فیلم، امور مالی، بهره وری ، سبک زندگی، شبکه های اجتماعی و غیره انتخاب کنید. اپل ضمن تصمیم گیری در مورد دسته بندی، توصیه می کند هنگام انتخاب دسته، هدف برنامه خود را به خاطر بسپارید. درک کاربران شما، نحوه جستجوی آن ها برای برنامه ها و مکان انجام آن ها نیز مهم است.

کاربرد اپلیکیشن چیست

کاربرد اپلیکیشن های موبایل در عصر حاضر و دنیای تکنولوژی مدرن بر هیچکس پوشیده نیست. انواع اپلیکیشن هایی که برای موبایل ساخته می شوند قرار است کمک کنند که کیفیت زندگی انسان را بهتر کنند و معمولا همه ی آن ها در فعالیت های روزانه به ما کمک می کنند. ما در ابتدای مقاله اپلیکیشن های موبایلی را معرفی کردیم و در مورد کاربرد آن ها توضیحات کامل دادیم.

برنامه شما برای تعیین دسته بندی درست اپلیکیشن موبایل

یادتان باشد حتی با کسب اطلاعات بسیار درباره انواع اپلیکیشن موبایل، ممکن است باز هم انتخاب دسته اپلیکیشن برای طراحی و توسعه سخت و دشوار باشد، به خصوص اینکه شما در صنعت طراحی اپلیکیشن موبایل تازه وارد باشید. در ادامه خلاصه ای از چند نکته کاربردی و مفید برایتان آورد ایم که می تواند به تصمیم گیری شما کمک  کند.

برای تبدیل سایت خود به اپلیکیشن می توانید از افزونه های طراحی اپلیکیشن ساز وردپرس استفاده کنید. اگر برنامه شما این است که یک برنامه بومی را انتخاب کنید که فقط در یک سیستم عامل خاص اجرا می شود – به عنوان مثال، فقط در iOSمانند کلاب هاوس. این نوع اپلیکیشن ها معمولا یک دسترسی کامل به تمامی عملکردها ی دستگاه ( مثل میکروفون، دوربین، موقعیت مکانی و دیگرر موارد) یا یک کنترل کامل گوشی نیاز دارند. باید سریع، پایدار و در کل دارای سطح عملکرد بالا باشد.

اگر قادرید که یک اپلیکیشن تحت وب را تبدیل به برنامه موبایلی کنید: نیاز دارید تا خیلی سریع این کار انجام شود چون معمولا این نوع اپلیکیشن ها منابع زیادی ندارند و موضع توسعه و نگهداری بسیار راحت تر می باشد.

انتخاب یک برنامه ترکیبی را در نظر بگیرید اگر: منابع محدودی برای توسعه و نگهداری دارید و در عین حال، می خواهید برنامه شما بسیار شبیه به برنامه های بومی باشد. شما نیاز دارید که کاربران قادر باشند اپلیکیشن تان را در فروشگاه های اپلیکیشن پیدا کنند.

مطمئن باشید که در آینده نه چندان دور طراحی اپلیکیشن های موبایل مانند برای تجارت و کسب و کار ها درست مثل طراحی وب سایت یک امر واجب می شود که هر بیزینسی باید آن را داشته باشد. همین امر شما را ملزم به ساخت اپلیکیشن برای بیزنس تان می کند.

شما می توانید ساخت برنامه اندروید یا اپلیکیشن دلخواه خود را با استفاده از اپ سازهایی مثل پازلی پیاده سازی کنید و یا با خرید اپ مورد نظر کسب و کار خود را به راحتی راه اندازی کنید. پازلی یک اپلیکیشن ساز آنلاین است که به شما در زمینه طراحی و ساخت اپلیکیشن کمک می کند.

برای آشنایی بیشتر با تیم پازلی ویدئو معرفی را تماشا کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و با توجه به آن بتوانید نوع اپلیکیشن مورد نیاز کسب‌وکارتان را انتخاب کنید، منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

به اشتراک بگذارید:

شکیبا قهوه‌چی
شکیبا قهوه‌چی
همیشه شکیبا هستم با یک لبخند بزرگ روی لبم. :) از رنگ‌ها انرژی می‌گیرم برای همین هر چیزی که رنگی باشه رو دوست دارم. اکثر اوقات کارها،افکار و احساساتم رو می‌نویسم و از نوشتن خسته نمیشم برای همین وارد پازلی شدم که از این استعدادم استفاده کنم و محتوا تولید کنم. :) به طراحی و دیزاین علاقه زیادی دارم و در این زمینه درحال یادگیری هستم. همیشه سعی میکنم که کاری که بهم سپرده می‌شه رو درست و دقیق انجام بدم. اگر دوست دارید بیشتر با من آشنا بشید آیدی اینستا و لینکدینم رو براتون میذارم: Insta: shinolifeee linkedin: shakibaghahvechi

مطالب پر بازدید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن