بلاگ پازلی

معیارهایی برای انتخاب هاست مناسب

معیارهایی برای انتخاب هاست- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 1
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

معیارهایی برای انتخاب هاست مناسب برای وب‌سایت وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها، هاست خوبی را خریداری کنید. همانطور که در آموزش‌های قبل برای انتخاب نام دامنه مواردی را مطرح کردیم برای انتخاب هاست هم چند نکته، حائز اهمیت است. در بلاگ پازلی با ما همراه باشید تا با هم این نکات را مرور کنیم.

معیار‌هایی برای انتخاب هاست مناسب

قبل از خرید توصیه‌ی ما این است که به لیست سوالات زیر پاسخ دهید تا هدف شما از خرید هاست مشخص شود و بدانید که چه مواردی را نیاز دارید:

۱. چه نوع سایتی می‌خواهید راه‌اندازی کنید؟و چقدر فضا نیاز دارید؟
۲. احتمال می‌دهید چه تعداد کاربر روزانه به وب‌سایت شما مراجعه کنند؟
۳. آیا قدرت پنل مدیریت برای شما اهمیت دارد؟
۴. در دسترس بودن سایت چه میزان اهمیت دارد؟
۵. کم یا زیاد بودن سرعت وب‌سایت برای شما مهم است؟
۶. کاربران یا بازدیدکنندگان سایت شما از چه کشورهایی هستند؟
۷. چه نوع سیستم‌عاملی برای شما مناسب است؟
۸. نیاز به پشتیبانی هاستینگ دارید؟
۹. آیا نیاز به ساخت تعداد زیادی زیردامنه در هاست دارید؟
۱۰. چه قیمتی برای شما مناسب است؟

۱. چه نوع سایتی می‌خواهید راه‌اندازی کنید؟ چقدر فضا نیاز دارید؟

اگر می‌خواهید یک سایت شخصی یا سایت فروشگاهی کوچک یا حتی یک سایت معمولی داشته باشید باید از هاست اشتراکی استفاده کنید.(همین هاست‌هایی است که به صورت عادی افراد خریداری می‌کنند.)
اگر سایت معمولی یا کسب‌وکار کوچک دارید برای شروع کار فضای هاست(میزان حافظه هاست) یک یا نهایت دو گیگ کافی است و بعدا اگر نیاز پیدا کردید، می‌توانید با خرید دوباره‌ی فضا، آن را افزایش دهید.
سه گیگ به بالا برای کسب‌وکارهای گسترده و فروشگاه‌های بزرگ که نیاز به آپلود عکس زیاد دارند یا سایت‌هایی که ویدئوهای زیادی آپلود می‌کنند، مناسب است.
دو نوع مهم از انواع هاست:

  • هاست اشتراکی: زمانی که روی یک سرور تعداد زیادی هاست برای سایت‌های مختلف اختصاص داده شده باشد به آن، هاست اشتراکی می‌گویند.
    اکثریت افراد از این نوع هاست استفاده می‌کنند و برای بیشتر سایت‌ها کاربرد دارد.
    ما هم در این آموزش‌ها از این نوع هاست استفاده می‌کنیم.
  • هاست اختصاصی: برای کسب‌وکارهای بسیار بزرگ کاربرد دارد و برای یک وب‌سایت، یک سرور اختصاصی درنظر گرفته می‌شود که به آن هاست اختصاصی می‌گویند.

۲. احتمال می‌دهید چه تعداد کاربر روزانه به وب‌سایت شما مراجعه کنند؟

اگر تعداد بازدیدکنندگان سایت شما و تعداد صفحاتی که کاربران از آن بازدید می‌کنند و همچنین میزان دانلود و آپلودی که به طور کلی انجام می‌شود، زیاد است، شما نیاز به پهنای باند بیشتری دارید پس زمان خرید هاست به این معیار توجه کنید و بهتر است هاست شما دارای ویژگی پهنای باند نامحدود باشد.
منظور از پهنای باند، مقدار اطلاعاتی(شامل همه آپلودها و دانلودها) است که در هر ماه می‌توانید “به” و “از” سرور انتقال دهید.

۳. آیا قدرت پنل مدیریت برای شما اهمیت دارد؟

کنترل پنل هاست، سیستمی است که شما می‌توانید با استفاده از آن، فضای هاستی را که خریداری کرده‌اید مدیریت کنید.(در آموزش‌های بعدی بیشتر با آن آشنا خواهید شد.)
انواع کنترل‌پنل برای هاست وجود دارد مانند:

  • سی‌پنل(cPanel): جز محبوب‌ترین کنترل پنل‌ها در کشور ما است. (اینکه نسخه‌ی فارسی آن وجود دارد هم در این محبوبیت بی تاثیر نیست.)
  • دایرکت ادمین
  • پلسک(Plesk)
  • و…

استفاده از سی‌پنل برای کاربران راحت‌تر است و بیشتر افراد از آن استفاده می‌کنند. پس زمان انتخاب هاست حتما نوع کنترل پنلی که همراه با هاست خریداری می‌کنید را بررسی کنید‌.

۴. در دسترس بودن سایت چه میزان اهمیت دارد؟

این موضوع برای اکثریت افراد دارای اهمیت زیادی است. اگر این موضوع برای شما هم اهمیت دارد باید زمان انتخاب هاست آپ‌تایم آن را چک کنید.
آپ‌تایم(Uptime): اصطلاحا به آن بالا‌بودن سایت می‌گویند یعنی مقدار ساعاتی در طول روز که وب‌سایت شما در دسترس کاربران قرار دارد و برای آن‌ها نمایش داده می‌شود. آپ‌تایم را معمولاً با درصد مشخص می‌کنند و برای آن هر رقمی پایین‌تر از ۹۹درصد قابل قبول نیست.
زمان خرید هاست آپ‌تایم آن گفته می‌شود و همچنین برای بررسی آپ‌تایم سایت‌ها می‌توانید از ابزار رو‌به‌رو استفاده کنید: سایت آپ‌تایم روبات

۵. کم یا زیاد بودن سرعت وب‌سایت برای شما مهم است؟

زمان پاسخ‌دهی سرور(Response Time) یعنی فاصله ‌زمانی بین واردکردن آدرس دامنه و فشردن کلید اینتر، تا زمانی است که سرور این درخواست را پردازش و اجرا می‌کند. این معیار عملکرد سایت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
همچنین سرعت وب‌سایت شما بر رتبه‌ی گوگل سایت‌تان تاثیر دارد.
اگر می‌خواهید میزان پاسخ‌دهی سایتی را بررسی کنید آدرس آن را در مرورگر جستجو کنید، اگر بدون اینکه چیزی را بارگزاری کند مدت زمانی طول می‌کشد که نام دامنه در نوار عنوان دیده شود، زمان پاسخ‌دهی سرور مطلوب نیست.
(TTFB (Time To First Byte به معنای زمانی است که تا بارگذاری اولین بایت طول می‌کشد.
این شاخص را زمان انتخاب هاست در جدول مشخصات آن مشاهده می‌کنید و همچنین می‌توانید سرعت پاسخ‌دهی سرور سایت‌ها را با استفاده از ابزار وب‌سایت بایت چک بررسی کنید.

۶. کاربران یا بازدیدکنندگان سایت شما از چه کشورهایی هستند؟

اگر کاربران شما ایرانی هستند و از داخل ایران سایت شما را جستجو می‌کنند پس هاست ایران برای شما مناسب‌تر است. شما می‌توانید هاست کشور دیگری را خریداری کنید اما کاربران شما زمانی که بخواهند وب‌سایت شما را از ایران باز کنند کمی با کندی سرعت مواجه خواهند شد.
این موضوع برای کاربران خارجی بالعکس است اگر کاربران شما بیشتر از خارج از کشور هستند بهتر است هاست کشورهای خارجی مثل آلمان را انتخاب کنید در این حالت اگر کاربر شما از خارج از کشور سایت شما را جستجو کند بدون کاهش سرعت سایت برای او باز خواهد شد. البته به این هم توجه کنید که هاست خارجی هزینه بیشتری دارد.

۷. چه نوع سیستم‌عاملی برای شما مناسب است؟

همانطور که در آموزش‌های قبل گفتیم سرور یک کامپیوتر مرکزی بزرگ است که فضایی از هارد آن به عنوان هاست در اختیار هر سایتی قرار می‌گیرد. این کامپیوتر هم مثل لپ‌تاپ شما یک سیستم‌عامل دارد که این سیستم‌عامل می‌تواند ویندوز یا لینوکس یا… باشد.
اینکه چه سیستم‌عاملی را برای هاست سایت‌تان انتخاب کنید، به زبان برنامه‌نویسی سایت بستگی دارد.
اگر از سایت وردپرس یا جوملا استفاده می‌کنید، سیستم‌عامل لینوکس سازگاری بهتری با آن‌ها دارد. توصیه ما این است که اگر می‌خواهید سایت وردپرسی داشته باشید، سیستم‌عامل لینوکس را برای هاست انتخاب کنید.
باید زمان انتخاب هاست به این نکته توجه کنید که اکثر سایت‌هایی که با لینوکس سازگاری دارند روی ویندوز هم قابل اجرا هستند.
برای یک سایت معمولی تفاوتی نمی‌کند که از کدام سیستم‌عامل استفاده کنید زیرا امروزه هر دو سیستم‌عامل پیشرفت زیادی داشته‌اند.

۸. نیاز به پشتیبانی هاستینگ دارید؟

سروری که سایت شما به آن متصل است، کامپیوتر قدرتمندی است، اما بعید نیست که دچار مشکل نشود و سایت شما به مشکل برنخورد. پس باید پشتیبانی سایتی که از آن هاست خریداری می‌کنید را بررسی کنید.
سرعت، کیفیت و نحوه پشتیبانی اهمیت فراوانی دارد. معمولاً شرکت‌های هاستینگ امکان پشتیبانی از طریق تلفن، گفتگوی زنده، ایمیل و تیکت را فراهم می‌کنند اما مهم‌تر این است که توانایی رفع مشکل شما را داشته باشند.

همچنین زمان انتخاب هست بررسی کنید که نسخه پشتیبان(backup) هفتگی از سایت شما گرفته شود. زمان‌هایی است که سایت شما به مشکل برمی‌خورد و اطلاعات از بین می‌رود در این حالت اگر نسخه پشتبان(backup) نداشته باشید نمی‌توانید از سایت استفاده کنید و باید دوباره از ابتدا اطلاعات را وارد کنید. اما اگر هر هفته نسخه پشتیبان(backup) گرفته شود به راحتی می‌توانید زمان از بین رفتن اطلاعات آن را جایگزین کنید.

۹. آیا نیاز به ساخت تعداد زیادی زیردامنه در هاست دارید؟

اگر می‌خواهید زیردامنه‌های متفاوت داشته باشید در مشخصات‌ هاست قسمت”تعداد ساب دامین” را بررسی کنید که نامحدود باشد.
درصورتی که می‌خواهید با هاستی که خریداری می‌کنید چند سایت مجزا راه‌اندازی کنید، باید به شاخص “ادآن دامین برای سایت مجزا” توجه کنید.
Addon Domain : تعداد دامنه‌هایی(تعداد سایت‌هایی) را مشخص می‌کند که می‌توانید روی همان هاست در پوشه‌های مجزا داشته باشید.
به عنوان مثال Addon Domain 5 یعنی شما می‌توانید روی هاست‌تان ۵ سایت مجزا داشته باشید.

۱۰. چه قیمتی برای شما مناسب است؟

قیمت هاست‌ها در سایت‌های متفاوت با توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، فرق می‌کند.
قبل از خرید، سایت‌ها و پلن‌های مختلف آن‌ها را بررسی کنید و همچنین به تخفیف‌های اولیه و هزینه تمدید آن‌ها توجه کنید.
اگر مبتدی هستید و می‌خواهید راه‌اندازی سایت را شروع کنید ابتدا می‌توانید خرید هاست را با پلن سه‌ماهه که هزینه کمی هم دارد، شروع کنید و بعد از بررسی خدمات سایت هاستینگ و راضی‌بودن از هاست، دوباره آن را تمدید کنید.

در حال حاضر شما در مورد معیارهایی که باید زمان انتخاب هاست به آن‌ها توجه کنید، اطلاعات کسب کردید. در قسمت‌های بعد این شاخص‌ها را در سایت میهن‌وب‌هاست بررسی می‌کنیم و هاست را با هم خریداری خواهیم کرد.

 

به اشتراک بگذارید:

شکیبا قهوه‌چی
شکیبا قهوه‌چی
همیشه شکیبا هستم با یک لبخند بزرگ روی لبم. :) از رنگ‌ها انرژی می‌گیرم برای همین هر چیزی که رنگی باشه رو دوست دارم. اکثر اوقات کارها،افکار و احساساتم رو می‌نویسم و از نوشتن خسته نمیشم برای همین وارد پازلی شدم که از این استعدادم استفاده کنم و محتوا تولید کنم. :) به طراحی و دیزاین علاقه زیادی دارم و در این زمینه درحال یادگیری هستم. همیشه سعی میکنم که کاری که بهم سپرده می‌شه رو درست و دقیق انجام بدم. اگر دوست دارید بیشتر با من آشنا بشید آیدی اینستا و لینکدینم رو براتون میذارم: Insta: shinolifeee linkedin: shakibaghahvechi

مطالب پر بازدید:

2 دیدگاه در “معیارهایی برای انتخاب هاست مناسب

  1. Zezari گفت:

    Add the site UptimeControl.net to the article, because only they have a 3-minute site availability check interval on the free plan.

    1. hi
      Thank you for your suggestion, we check the site

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن