رشد اپلیکیشن در گرو تجربه کاربری

رشد اپلیکیشن در گرو تجربه کاربری
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

دنیای تلفن‌های همراه به طور مداوم در حال تغییر است، نه فقط در مورد سخت‌ افزار یا نرم‌ افزار؛ کاربران هم به طور مداوم در حال تکامل یافتن هستند. کاربران انتظار دارند، تجربه تلفن‌های همراه با گذشت زمان و براساس آنچه آن‌ها می‌خواهند، رشد یابد. به همین دلیل است که وقتی صحبت از انتشار اپلیکیشن به میان می‌آید، تجربه کاربری بایستی از اولین اولویت‌ها باشد. با توجه به اهمیت موضوع تجربه کاربری (UX) قصد داریم در این مطلب به بررسی تاثیر تجربه کاربری بر رشد اپلیکیشن بپردازیم.

همچنین به سوالاتی از جمله تجربه کاربری اپلیکیشن چیست؟ و چگونه می توان آن را بهبود داد؟ پاسخ می دهیم.

تجربه کاربری اپلیکیشن چیست

تجربه کاربری اپلیکیشن چیست؟  

تجربه کاربری (User Experience) یا به اختصار UX به کلیه تعاملات یک فرد با یک محصول یا سیستم، از جمله طراحی اپلیکیشن، استفاده و تعامل با آن اطلاق می‌ شود.لازم به ذکر است که تجربه کاربری اپلیکیشن، نحوه‌ ارتباط کاربر با یک اپلیکیشن از طریق محیط کاربری (UI) و سیستم عملکردی آن شامل می ‌شود. این تجربه به احساسات، نظرات و واکنش‌ های فرد در اثر استفاده از اپلیکیشن مرتبط است. به عنوان مثال هرچه طراحی اپلیکیشن سوپر مارکت یا یک اپلیکیشن فروشگاهی جذاب تر و UX بهتری داشته باشد می تواند کاربران بیشتری را جذب کرده و در نتیجه باعث فروش و سود بیشتری شود. عوامل مختلفی می‌ توانند تجربه کاربری را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی واسط کاربری (UI Design) : شامل طراحی گرافیکی، آیکون ‌ها، رنگ ‌ها و سایر عناصری است که کاربر با آن در ارتباط است.
  • سهولت استفاده (Usability) : ارتباط با اپلیکیشن باید برای کاربران به سادگی و بدون مشکلات قابلیت دسترسی داشته باشد.
  • عملکرد (Performance): سرعت و بهره‌ وری اپلیکیشن در انجام وظایف.
  • دسترسی به اطلاعات (Information Accessibility): میزان سهولت دسترسی به اطلاعات مورد نیاز توسط کاربران.
  • تعامل (Interactivity): ارتباط و تعامل کاربر با اپلیکیشن، از جمله عملکرد دکمه‌ ها، فرآیند های جلو برنده و واکنش به ورودی‌ های کاربر.
  • اعتماد (Trust): اعتماد کاربر به اطلاعاتی که از او درخواست می ‌شود و به عملکرد امنیتی اپلیکیشن.
  • تجربه زمانی (Time Experience) : مدت زمانی که کاربر با اپلیکیشن سپری می ‌کند و چگونگی احساسات و تجربیات در طول زمان.

برای ساخت اپلیکیشن توسعه ‌دهندگان و طراحان سعی دارند، با بهبود این عوامل، تجربه کاربری اپلیکیشن را بهبود بخشند و اطمینان حاصل کنند، که کاربران با استفاده از اپلیکیشن به بهترین شکل ممکن خدمات را دریافت می‌ کنند.

طراحی تجربه کاربری مطابق با ویژگی‌های جالب برای دسترسی ساده و بصری، با یک سری اصول همراه است.

اهمیت تجربه کاربری در طراحی اپلیکیشن

۱ – بهینه سازی

طبیعتا شما نمی‌توانید نسخه کوچک شده اپ دسکتاپ را در مورد گوشی تلفن همراه هم بکار ببرید. در واقع هدف از طراحی اپلیکیشن‌های موبایل هم همین است که تجربه کاربری بهتری داشته باشند. به عنوان مثال، دکمه‌های فراخوانی در اپلیکیشن‌ها بسیار رایج هستند اما اگر تعداد خیلی زیادی از آن‌ها را در اپ استفاده کنید یا اندازه نامعقولی داشته باشند، احتمالا کاربر آن‌ها را به عنوان عناصر بی مصرف تلقی کرده، آن‌ها را نادیده گرفته و از کلیک بر روی آن‌ها اجتناب خواهد کرد.

محل قرارگیری منوها و لینک‌ها هم مهم است، تحقیقاتی که توسط UX Matters انجام شده است، نشان می‌دهند گزینه‌های ناوبری که در کناره‌های صفحه نمایش قرار گرفته‌اند، به سختی قابل کلیک هستند و لذا ممکن است باعث کاهش اعتماد کاربر شوند. پس در این کار لازم است اصول را با خلاقیت ترکیب کنید و خود را به مرزها محدود نسازید. برای اطلاع از هزینه ساخت اپلیکیشن موبایل نیز می توانید از تیم پازلی کمک بگیرید.

۲ – از مفید به ضروری

کاربران موبایل از اپلیکیشن‌های آماده برای نیازهای روزمره خود استفاده می‌کنند، برای مثال خرید اقلام مورد نیاز، بررسی زمان پرواز هواپیما، خواندن کتاب و … ؛ لذا اپلیکیشن‌ها بایستی قادر باشند به بهترین نحو در انجام کارها به آن‌ها کمک کنند. بسته به دسته بندی اپلیکیشنتان، بر روی یک ویژگی شاخص که کاربر را به خود جذب خواهد کرد، تمرکز کنید. اصل شفافیت را حفظ کرده و سعی کنید گردش در اپ را برای کاربر آسان و سریع نمایید.

۳ – دیدن و درک کردن

کاربران موبایل عموما از لحاظ زمانی در مضیقه هستند. سادگی برای آن‌ها به این معنی است که قبل از استفاده از اپلیکیشن، لازم نیست زمانی را صرف یادگیری نحوه کار با آن نمایند. این بدان معنی است که رنگ‌های بصری، طرح بندی‌ها و منوهای ناوبری دارای زیردسته می‌توانند به وسیله ترفندهایی توضیح دهنده کاربرد اپلیکیشن باشند. این‌گونه طراحی‌ها علاوه بر چشم‌نواز بودن، کاربری آسانی نیز دارند.

اهمیت تجربه کاربری در طراحی اپلیکیشن

۴ – خدمت به عادت‌ها

آیا می‌دانید تنها ۱۵ درصد از افراد، گوشی تلفن همراه خود را با دو دست نگه می‌دارند؟ متاسفانه باید گفت کاربر، اکثر اوقات همزمان با استفاده از تلفن همراه خود به کار دیگری هم مشغول است و این چیزیست که باعث می‌شود توجه به استفاده از یک دست در هنگام کار با گوشی اهمیت بیشتری پیدا کند و کار را برای طراحان تجربه کاربری کمی پیچیده‌تر نماید.

اگر رابط کاربری اپلیکیشن خود را ساده و مرتب نگه دارید، تمرکز و بار شناختی کمتری را برای استفاده می‌طلبد و باعث درگیری کمتر کاربر می‌شود. به عنوان مثال اگر قابلیت حفظ و ذخیره وضعیت فعلی اپ را در نظر بگیرید، دسترسی آسان تر به دکمه‌ها و منوها را فراهم آورید و … به هدف مورد نظر بسیار نزدیک شده‌اید.

۵ – بهبود در گذر زمان

طراحی تجربه کاربری خوب، بایستی با نگاه به آینده بوجود آید تا روند بهبود را به صورت مداوم حفظ کند. همانطور که بازار تلفن‌های همراه نشان می‌دهد، چیزی که امروز کاربرد دارد لزوما فردا هم مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، پس هر بروزسانی از اپلیکیشن که در حوزه دیزاین آن است را با دلایل محکم و مشخص انجام دهید. از داده‌هایی که از طریق تجزیه و تحلیل و بازخورد کاربران به دست می‌آورید استفاده کنید تا بتوانید ابتکار بخرج دهید و اهداف خود را ارزیابی کنید.

به خاطر داشته باشید طراحی بد و نامناسب اغلب نشان دهنده تیم ضعیف است که می‌تواند بر روی تصویر برند شما اثرگذار باشد و چارچوب اتفاقات و تغییرات آینده کار شما را تعیین کند.

تجربه کاربری موضوع بسیار مهم و در عین حال گسترده‌ای است که تاثیر بسزایی در رضایت کاربر از کار با اپلیکیشن دارد. در آینده حتما با ما همراه باشید تا به این موضوع بیشتر بپردازیم. همچنین اگر در این زمینه تجربه یا اطلاعاتی دارید آن را در بخش نظرات با ما و سایر همراهان در میان بگذارید.

بهبود UX اپلیکیشن

بهبودUX  اپلیکیشن می ‌تواند به عنوان یک فرایند پیچیده و چالش‌ برانگیز مطرح شود. اما با پیش ‌برد اقدامات مستمر و استراتژیک، می ‌توان بهبودات قابل توجهی در UX ایجاد کرد. در ادامه، تعدادی از راهکارها و مراحلی که به بهبودUX  اپلیکیشن کمک می ‌کنند، آورده شده‌ اند:

  • تحلیل نیازهای کاربران
  • سادگی در طراحی (Simplicity in Design)
  • تست و بازبینی مداوم (Continuous Testing and Feedback)
  • سرعت و بهینگی ((Performance and Efficiency)
  • افزودن ویژگی های اضافه (Adding Value Features)
  • توجه به طراحی (Dark Mode Consideration)
  • توسعه پایدارد Continuous Development))
  • مراقبت از حریم خصوصی و امنیت
عوامل موثر در طراحی UX برای اپلیکیشن موبایل

عوامل موثر در طراحی UX برای اپلیکیشن موبایل

طراحی تجربه کاربری (UX) برای اپلیکیشن ‌های موبایل به ویژه نیازمند ملاحظه‌ای ویژه به علت محدودیت‌های صفحه نمایش و ویژگی‌های دستگاه‌های همراه است. در زیر، عوامل موثر در طراحی UX برای اپلیکیشن‌ موبایل را بررسی می کنیم.

  • بهینه شده برای صفحه نمایش گوشی: طراحی واسط کاربری باید برای اندازه صفحه نمایش دستگاه موبایل بهینه شده باشد. همچنینی آیکون‌ ها و عناصر گرافیکی سایز درستی داشته باشند و کاربر به راحتی بتواند با آن کار کند.
  • سرعت بارگذاری سریع: کاهش اندازه فایل‌ ها و بهینه‌ سازی تصاویر برای بارگذاری سریع، همچنین استفاده از کش و فشرده ‌سازی منابع برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات.
  • دسترسی سریع: یکی از عوامل موثر در طراحی UX برای اپلیکیشن‌ موبایل دسترسی سریع به بخش های اصلی اپلیکیشن است. به این منظور منو به درستی باید طراحی شده باشد.

طراحی ساده: کاهش تعداد صفحات و عناصر غیر ضروری از نکات طراحی اپلیکیشن می باشد. تنها لازم است، اطلاعات مهم و ضروری را در اپلیکیشن قرار دهید.

  • تعامل با سرویس های دستگاه: از جمله عوامل موثر در طراحی UX برای اپلیکیشن‌ موبایل استفاده از ویژگی ‌های دستگاه موبایل مانند GPS، دوربین، حسگرها و … برای بهبود تجربه کاربری می باشد.
  • آزمون و بازخورد: اجرای آزمون‌ های کاربری با هدف شناخت نقاط قوت و ضعف تجربه کاربری و درخواست بازخورد مداوم از کاربران برای بهبود‌های پیشنهادی.
بهبود UX اپلکیشن

کلام پایانی

در این مقاله پاسخ پرسش تجربه کاربری اپلیکیشن چیست؟ و چگونه می توان آن را بهبود داد را بررسی کردیم. در دهه اخیر، با تسریع روز افزون فناوری‌ های اطلاعات و ارتباطات، استفاده از اپلیکیشن‌ های موبایل به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در زندگی روزمره افراد به یک مسئله مهم برای تعاملات روزانه این اپلیکیشن ‌ها بسیار کاربردی است. همچنین تسهیل در انجام وظایف روزانه تا ایجاد تجربه‌ های کاربری متنوع در آن ها، به طور مداوم در حال توسعه و بهبود هستند. تجربه کاربری اپلیکیشن یک عامل بسیار حیاتی در موفقیت و پذیرش یک اپلیکیشن است.

شما می توانید با استفاده از اپلیکیشن ساز پازلی که یک شرکت طراحی اپلیکیشن است انواع اپلیکیشن را با بهترین تجربه کاربری بسازید. اگر به دنبال ساخت اپلیکیشن موفق هستید، پازلی بهترین گزینه است.

به اشتراک بگذارید:

داوود عباسی
داوود عباسی
به مباحث مدیریتی و آواز خوندن علاقه زیادی دارم و حافظه ام طوریه که اگه کاری بهم سپرده بشه، می تونید مطمئن باشید یادم نخواهد رفت. تو پازلی کارم رو با ارتباط با مشتری شروع کردم و در ادامه در بخش تولید محتوا، با هدف کمک به مشتری ها فعالیتم رو ادامه دادم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن