بلاگ پازلی

آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل

آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 15
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

سی‌پنل بخش‌های مختلفی زیادی دارد اما به دلیل طراحی کاربردی آن، استفاده از هر بخش سی‌پنل برای کاربران آسان است. به همین دلیل است که این سیستم مدیریت هاست محبوبیت زیادی بین افراد دارد. چند بخش مهم در سی‌پنل وجود دارد که کاربرد آن‌ها نسبت به دیگر بخش‌ها بیشتر است. در قسمت قبل ورود به کنترل‌پنل هاست(سی‌پنل) را آموزش دادیم و به معرفی اجزای آن پرداختیم. در این قسمت از آموزش‌ها چند بخش از سی‌پنل که آشنایی با آن‌ها ضروری است را توضیح خواهیم داد. پس دعوت می‌کنیم با ما در بلاگ پازلی همراه باشید.

بخش‌های کاربردی سی‌پنل:

دیتابیس(DATABASES): دیتابیس را مخزنی از اطلاعات در نظر بگیرید. این قسمت شامل جداولی است که تمام اطلاعات سایت و کاربرهای شما را در خود نگه‌داری می‌کند. ( اگر تا به حال چیزی از دیتابیس نشنیده‌اید نگران این قسمت نباشید در قسمت بعد قدم به قدم با هم پیش خواهیم رفت.)
دیگر بخش‌ها مانند دامنه‌ها(DOMAINS)، ایمیل(EMAIL)، متریک(METRICS)، امنیت(SECURITY) و… کاربرد کمتری دارندو بهتر است در صورت نیاز به آن‌ها مراجعه کنید.

پلاگین‌های اختصاصی

آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 1خب اول از همه به سراغ پلاگین‌های(افزونه‌ها) اختصاصی می‌رویم. در این قسمت شما افزونه‌های اختصاصی که سایت سرویس‌دهنده برای شما نصب کرده است را مشاهده می‌کنید.

۱.تغییر نسخه PHP:

اول از همه باید نسخه PHP تنظیم شده روی سایت خود را به نسخه ۷.۲ تغییر دهید. زیرا نسخه‌های وردپرس جدید، PHP 7.2 به بعد را پشتیبانی می‌کنند.( در ادامه‌ی آموزش‌ها نصب وردپرس روی سایت را توضیح خواهیم داد.)
اگر اطلاعاتی در موردPHP ندارید، نگران نباشید زیرا موارد فنی است که برای راه‌اندازی سایت فعلا به یادگیری آن نیازی ندارید. برای تغییر این نسخه فقط باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • روی گزینه “تغییر نسخه PHP” کلیک کنید و صفحه‌ی زیر را مشاهده خواهید کرد:
    آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 2
  • برای انتخاب دامنه‌ی خود، تیک کنار نام دامنه را بزنید.
  • از منوی آبشاری باز شده نسخه مورد نظر خودتان را انتخاب کنید.
  •  دکمه‌ی “apply” را کلیک کنید.
  • پیام موفقیت تغییر نسخه را مشاهده می‌کنید.
  • طبق تصویر زیر مشاهده می‌کنید که به همین راحتی توانستید نسخه PHP را تغییر دهید.
    آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 3
۲- اطلاعات و مشخصات مورد نیاز:

در صورت نیاز از این قسمت می‌توانید اطلاعاتی مانند نام‌کاربری هاست،آی‌پی درگاه پرداخت آنلاین،دی‌ان‌اس‌هاو… را مشاهده کنید و با استفاده از دکمه‌ی “کپی” آن‌ها را در جای مورد نیاز استفاده کنید.
آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 4

۳-SSL رایگان:

گواهینامه SSL مخصوص پروتکل https است و باید برای حفظ امنیت سایت‌تان آن را دریافت کنید. سرویس‌دهنده میهن‌وب‌ هاست این گواهی را به‌صورت رایگان روی هاست شما نصب کرده و کار شما را برای دریافت گواهی بسیار راحت کرده‌است. برای فعالسازی گواهی SSL فقط کافی‌است که روی گزینه‌ی “SSL ” کلیک کنید،صفحه‌ی زیر را مشاهده می‌کنید:
آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 5همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید باید روی دکمه فعالسازی کلیک کنید. بعد از چند لحظه پیام موفقیت نمایش داده می‌شود و گواهینامه برای شما فعال خواهد شد و سایت شما https می‌شود.
نکته:
https چیست؟
این پروتکل جز متداول‌ترین شکل ارتباط میان مرورگرهای وب و سرویس‌دهندگان وب است. این نوع پروتکل به صورت نامتقارن رمزگذاری می‌شود. این نوع رمزگزاری روی محتوای اطلاعاتی که ارسال می‌شود باعث می‌شود که دسترسی برای هر فردی غیرممکن شود.
تفاوت پروتکل HTTP و HTTPS:
تفاوت این دو در s آخرشان است که به معنی secure است. در پروتکل HTTPS اطلاعات متنی پیش از ارسال، کدگذاری می‌شوند و با استفاده از امضای الکترونیک نشان‌گذاری می‌گردند. این کار سبب می‌شود، اطلاعات فرستاده شده غیرقابل بازخوانی و غیرقابل تغییر باشند. در صورتی که پروتکل HTTP اینگونه نیست و اطلاعات و محتوا قابل دسترسی هستند و کدگزاری نشده‌اند.


آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 6
برای اینکه مطمئن شوید که گواهی برای شما فعال شده طبق تصویر بالا از سمت راست صفحه ی اصلی سی‌پنل خود در قسمت “General Information” و در بخش “Primary Domain” نوشته شده “DV Certificate” و در کنار لینک وب‌سایت، شما علامت قفل بسته را مشاهده می‌کنید، این‌ها به این معنی است که گواهی شما فعال شده و سایت شما با پروتکل https ایمن شده است.

۴-سی‌پنل فارسی:

با استفاده از این افزونه می‌توانید زبان کنترل‌پنل(سی‌پنل) را به زبان فارسی تغییر دهید. برای این کار روی گزینه‌ی “سی‌پنل فارسی” کلیک کنید و طبق تصویر زیر روی دکمه‌ی “تغییر زبان” کلیک کنید. زبان پنل مدیریت شما به فارسی تبدیل می‌شود. آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 7برای تعیین هر گونه زبان دیگری برای سی‌پنل می‌توانید از صفحه‌ی اصلی، قسمت “preferences”روی گزینه‌ی “change language”کلیک کنید و زبان موردنظرخود را اعمال کنید.

فایل‌ها (FILES)

آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ ساز موبایل پازلی- puzzley 8

بخش فایل‌ها در سی‌پنل بیشترین کاربرد را دارد.

۱.مدیریت فایل‌ها(file manager):

مهم‌ترین بخش این قسمت مدیریت فایل‌ها است. وردپرس، یک سیستم مدیریت محتوا است که در این قسمت نصب می‌شود. (نصب وردپرس را در آموزش بعدی توضیح خواهیم داد.) با کلیک روی گزینه‌ی مدیریت فایل‌ها وارد صفحه‌ی زیر می‌شوید.
در این صفحه چندین پوشه قرار دارد که شما بیشترین استفاده را از پوشه‌ی “public_html” دارید. باید وردپرس را در این پوشه نصب کنید.

۲.نسخه پشتیبان(backup wizard):

در سی‌پنل با استفاده از backup wizard می‌توانید بک‌آپ‌های متفاوتی از سایت بگیرید و یا بازگردانی فایل‌های بکاپ گرفته‌شده، را جایگزین کنید.
شاید به این مشکلاتی که برای سایت به وجود می‌آید، برخورد کرده باشید: گاهی به هر دلیلی اطلاعات سایت از بین می‌رود یا می‌خواهید کل سایت را به هاست دیگری منتقل کنید یا به صورت کلی مشکلات فنی دیگری برای سایت به وجود می‌آید که باعث از بین رفتن بخشی از سایت می‌شود. به دلیل همین مشکلات شما باید هر چند وقت یک بار (به عنوان مثال هر هفته یا آخر هر ماه) از سایت خود نسخه‌ی پشتیبان(بک‌آپ) بگیرید. این کار باعث می‌شود که هر زمان که سایت‌تان به مشکل برخورد کرد، بتوانید نسخه‌ی آخر سایت خود را در سی‌پنل آپلود کنید و سایت را بازگردانی کنید.
با کلیک روی گزینه‌ی “backup wizard”، صفحه‌ی زیر را مشاهده می‌کنید.
در این قسمت سه گام دارید:
گام اول: backup or restore
گام دوم: full or partial backup
گام سوم: download

گام اول:
در این گام از شما می‌خواهد یکی از دو گزینه‌ی بک‌آپ(backup) یا جایگزینی(restore) را انتخاب کنید.

  • ۱. backup: همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، برای بک‌آپ گرفتن باید روی دکمه‌ی “backup”(بک‌آپ) کلیک کنید.
    گام دوم: زمانی که در گام اول روی دکمه‌ی “backup”(بک‌آپ) کلیک کنید، وارد گام دوم می‌شوید که باز هم از شما می‌خواهد بک‌آپ کامل(full backup) یا بک‌آپ جزئی(partial backup) را انتخاب کنید.
    آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 12
    ۱. بک‌آپ کامل از سایت (full backup): با کلیک روی این دکمه می‌توانید از تمام اطلاعات سایت خود بک‌آپ بگیرید.
    این نوع بک‌آپ چه زمانی استفاده می‌شود؟
    فول بکاپ به فایل پشتیبان کامل گفته می‌شود که شامل تمام اطلاعات موجود در مدیریت فایل‌ها، دیتابیس‌ها، ftp ها، ایمیل‌ها، فورواردرها، ساب‌دامنه، پارک‌دامنه، ادان دامنه، رکوردها، IPها، لیست سیاه، و تمام موارد دیگر می‌شود. در بکاپ کامل هیچ اطلاعاتی جا نخواهد ماند. این نوع بک‌آپ‌گیری را نمی‌توانید از طریق سی‌پنل بازگردانی کنید و زمانی کاربرد دارد که قصد انتقال سایت به هاست جدید را داشته باشید. بعد از کلیک روی دکمه‌ی “full backup” طبق تصویر زیر وارد گام سوم می‌شوید:در فیلد “Backup Destination” مقصدی که می‌خواهید فایل را آپود کنید انتخاب می‌کنید.
    در فیلد “Email Address”، ایمیل خود را برای دریافت فایل فسرده بکاپ وارد می‌کنید.
    در نهایت باید دکمه‌ی “generate backup” را کلیک کنید.
    زمانی که بکاپ‌گیری کامل و ایمیل برای شما ارسال شد، پیامی طبق تصویر زیر مشاهده خواهید کرد.
    ۲. بک‌آپ‌گیری جزئی(partial backup): همانطور که در تصویر گام دوم مشاهده می‌کنید، شما می‌توانید از هر قسمت سایت مانند Home Directory، پایگاه داده، ایمیل های فرستنده و فیلترهای ایمیل، به صورت جداگانه بک‌آپ بگیرید. علاوه‌بر آن می‌توانید نسخه‌های پشتیبان دانلود شده را از طریق همین صفحه بازگردانی کنید. در واقع شما می‌توانید از طریق Partial Backup، بکاپ کامل را به صورت جزئی انجام دهید. گاهی تمام اطلاعات سایت از بین نمی‌رود به عنوان مثال فقط اطلاعات دیتابیس را از دست می‌دهید به همین دلیل نیاز نیست که کل سایت را بازگردانی کنید فقط کافی‌است همان قسمت ازدست‌رفته را جایگزاری کنید.
    برای این کار باید در تصویر گام دوم در قسمت “Select Partial Backup” هر بخشی را که می‌خواهید بکاپ بگیرید را انتخاب کنید به عنوان مثال “Home Directory”، بعد از کلیک روی این دکمه وارد گام سوم می‌شوید و تصویر زیر را مشاهده می‌کنید.در این بخش طبق تصویر بالا باید روی دکمه‌ی “Home Directory” کلیک کنید تا فایل برای شما دانلود شود.
  • ۲. restore: اگر در گام اول بخواهید بازگردانی فایل‌های بکاپ گرفته‌شده را جایگزین کنید باید روی دکمه‌ی “restore” طبق تصویر زیر کلیک کنید.
    آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 17بعد وارد مرحله‌ی “Select Restore Type” می‌شوید و باید یکی از گزینه‌هایی را که می‌خواهید فایل بکاپ آن بازگردانی شود را انتخاب کنید. به عنوان مثال “Home Directory”
    بعد از کلیک روی این دکمه‌ی مورد نظر در تصویر بالا، وارد گام سوم می‌شوید و تصویر زیر را مشاهده می‌کنید.
    آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل- اپلیکیشن‌ساز موبایل پازلی- puzzley 21طبق تصویر بالا ابتدا باید دکمه‌ی “choose file” را کلیک کنید تا بتوانید فایل بکاپ را از داخل فایل‌های کامپیوتر خود انتخاب کنید. بعد از آن دکمه‌ی “upload” را بزنید.
    فایل بکاپ جدید جایگزین اطلاعات قبلی می‌شود.

در این آموزش با بخش‌های کاربردی سی‌پنل آشنا شدید و در قسمت بعد به آموزش نصب وردپرس می‌پردازیم.

امیدواریم آموزش مفیدی برای شما باشد و با استفاده از نقشه راه در این آموزش‌ها با ما همراه باشید.

به اشتراک بگذارید:

شکیبا قهوه‌چی
شکیبا قهوه‌چی
همیشه شکیبا هستم با یک لبخند بزرگ روی لبم. :) از رنگ‌ها انرژی می‌گیرم برای همین هر چیزی که رنگی باشه رو دوست دارم. اکثر اوقات کارها،افکار و احساساتم رو می‌نویسم و از نوشتن خسته نمیشم برای همین وارد پازلی شدم که از این استعدادم استفاده کنم و محتوا تولید کنم. :) به طراحی و دیزاین علاقه زیادی دارم و در این زمینه درحال یادگیری هستم. همیشه سعی میکنم که کاری که بهم سپرده می‌شه رو درست و دقیق انجام بدم. اگر دوست دارید بیشتر با من آشنا بشید آیدی اینستا و لینکدینم رو براتون میذارم: Insta: shinolifeee linkedin: shakibaghahvechi

مطالب پر بازدید:

3 دیدگاه در “آشنایی با بخش‌های کاربردی سی‌پنل

  1. دوست دار گفت:

    خواهشا قسمت های دیگه سریع بزارید

    1. سلام دوست عزیز
      انشالا در اولین فرصت میذاریم و احتمالا ماهی ۳ تا آموزش بتونیم آماده کنیم.
      همراه ما باشید و ممنونم از صبوریتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Asset 1@3x
روزها
ساعت‌
دقیقه
ثانیه

20 درصد تخفیف ویژه خرید، برای تمام پکیج های ساخت اپلیکیشن

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن