بلاگ پازلی

وب‌‌سایت یا اپلیکیشن ؟کدام یک بهتر است؟

1-5
مقایسه اپلیکیشن و وب سایت
آنچه در این مطلب خواهید خواند:

اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار آنلاین را داشته باشید قطعا باید به این سوال پاسخ دهید که می‌خواهید با چه چیزی شروع کنید؟ وب‌سایت یا اپلیکیشن؟ در این مطلب سعی کرده‌ایم تا واقعیت‌ها، مزایا و معایب هر دو گزینه را بررسی کرده و شما را در انتخاب مسیر درست راهنمایی کنیم.

چند سوال کلیدی درباره کسب و کار آنلاین شما

واقعیت این است که انتخاب شروع کسب و کار با وب سایت یا اپلیکیشن تنها با مقایسه این دو کاری بیهوده است چرا که نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمام کسب و کارها و ایده‌ها ارائه نمود. هر کسب و کار با توجه به ماهیت، اهداف و استراتژی‌های خود یکی از این گزینه‌ها را انتخاب می‌کند، به همین جهت پیش از هر تصمیمی باید کمی با خودتان رو راست باشید و به چند سوال کلیدی درباره کسب و کار و مشتریان‌تان جواب دهید.

۱-آیا می‌خواهید به کاربران بیشتری دسترسی داشته باشید؟

این روزها اغلب مردم آنلاین هستند و برای رفع نیازهایشان به نتایج موتورهای جستجو اعتماد می‌کنند. وب‌سایت‌ها در مقایسه با اپلیکیشن‌ها در دسترس شبکه بزرگ‌تری از مشتریان و مخاطبان قرار دارند چرا که در تمام دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها قابل فراخوانی هستند. در نتیجه یک وب‌سایت نسبت به یک اپلیکیشن کاربران بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد.

برای اثبات این مسئله، نتایج تجزیه و تحلیل وب‌سایت یک شرکت مستقر در ایالات متحده را مشاهده کنید. انچه واضح است این است که تنها ۲۱ درصد از بازدید های وبسایت از دستگاه موبایل بوده است و حدود ۸۰ درصد آنها مربوط به نسخه های دسکتاپ و رایانه های رومیزی است.

البته این اعداد در ایران با توجه به تجربه ما و حوزه های مختلف متفاوت است، اما آنچه قطعی است افزایش روز افزون استفاده کنندگان از موبایل برای جستجو در اینترنت در ایران است. به عنوان مثال برای پازلی عددی در حدود ۷۰ درصد ترافیک وبسایت مربوط به موبایل است.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بررسی کنیم. در بین گوشی‌های موبایل که ۲۱.۰۵  درصد از حجم ترافیک وب سایت را اشغال کرده اند دو سیستم‌عامل محبوب اندروید و IOS را در صدر جدول نمودار مشاهده می کنیم. که کاربران اندروید حدود ۸ درصد و کاربران IOS حدود ۱۲ درصد از ترافیک کل سایت را از آن خود نموده اند.

بنابراین اگر بخواهید اپلیکیشنی بر اساس سیستم‌عامل آی‌اواس بسازید حدودا ۱۲ درصد از بازدیدکنندگان فعلی خود را دریافت خواهید کرد و اگر تصمیم بگیرید از سیستم‌عامل اندروید استفاده کنید باز هم ۸ درصد از کاربران فعلی خود را خواهید داشت.

همچنین به خاطر داشته باشید برای دسترسی به اپلیکیشن شما، کاربرانتان مجبورند پیش از استفاده به مارکت‌های مختلف مانند اپ‌استور و گوگل‌پلی مراجعه کنند و اپلیکیشن را دانلود کنند.

۲- کاربرد اپلیکیشن یا وب‌سایت چگونه خواهد بود؟

به طور معمول اپلیکیشن‌ها برای انجام کارهای پرتکرار و کاربردی مانند بازی، سفارش خرید، شبکه‌های اجتماعی و سایر کارهای پر تکرار استفاده می‌شوند در حالی که وب‌سایت‌ها این گونه نیستند. برای درک این مورد باید رفتار کاربران‌تان را بررسی کنید. باید به این نکته توجه کنید که آن‌ها کار با وب‌سایت یا اپلیکیشن را ترجیح می‌دهند. انجام این کار نیز از طریق تحقیقات یا تحلیل رفتار مشتریان امکان‌پذیر است.

۳- آیا به ویژگی‌های پیشرفته و ویژگی‌های گوشی نیاز دارید؟

اگر نیاز به دسترسی‌های ویژه مانند GPS، حسگرها، سنسورها و دیگر امکانات گوشی موبایل دارید، اپلیکیشن‌ها بیشتر در این زمینه قابلیت دارند و بهتر می‌توانند به شما کمک کنند.  اگر یک مورد از این ویژگی‌ها برای شما حیاتی است باید به فکر اپلیکیشن باشید نه وب‌سایت. وب سایت ها اساسا سخت تر از اپلیکیشن ها با دنیای بیرون خود ارتباط بر قرار می کنند.

۴- آیا سرعت برای‌تان اهمیت دارد؟

اگر می‌خواهید تجربه‌ای سریع برای مشتریان‌تان داشته باشید بهتر است از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید چرا که برخی داده‌های آن‌ها به صورت محلی روی تلفن همراه‌تان ذخیره می‌شود و دسترسی سریع‌تری دارند در حالی که وب‌سایت‌ها نیاز به دریافت اطلاعات از سرورها دارند.

۵- مخاطبان‌تان برای چه چیزی آمادگی دارند؟

اگر جمعیت‌شناسی مخاطبان شما نشان می‌دهد که اغلب آن‌ها افراد جوان یا نوجوان هستند آن‌ها احتمالا با اپلیکیشن‌ها ارتباط بهتری می‌گیرند اما اگر خدمات و کالاهای شما برای افراد مسن ساخته شده باشد شاید حتی یک وب‌سایت هم دشوار باشد و اساسا بهتر است به سراغ تماس تلفنی بروید. به عنوان مثال احتمالا دیده باشید که برخی از افراد مسن برای کار با اپلیکیشن های عمومی مانند اپلیکیشن حمل و نقل اسنپ و مشکل دارند و بعضی ها حتی از کار کردن با آن ها هراس دارند. به همین دلیل است که هنوز تاکسی های اینترنتی از شماره تلفن هم استفاده میکنند تا کاربران بتوانند تماس تلفنی بگیرند.

۶- رقبای من چه چیزی دارند و چه چیزی ندارند؟

رقیب‌های خود را بررسی کنید. اگر آن‌ها اپلیکیشن ندارند پس شما می توانید اپلیکیشن خود را بسازید و یا از یک اپلیکیشن آماده استفاده کنید. سعی کنید چیزی بیشتر از آنچه آن‌ها دارند داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید که باید از ایجاد آن یک هدف داشته باشید و یا خلق ارزش جدید کرده باشید و در آن فعالیت معنادار انجام دهید. این کار موجب می شود یک مزیت رقابتی در قبال رقبایتان ایجاد کنید و خود را در چشم مشتریانتان قدرتمند تر و بزرگتر نشان دهید.

۷- آیا کاربران شما بیش از ۵ بار در روز به شما سر می زنند؟

اگر فکر می‌کنید که کاربران شما چند بار در روز از اپلیکیشن شما استفاده می‌کنند منطقی‌تر است که با اپلیکیشن موبایل شروع کنید. در این حالت دسترسی برای کاربران شما راحت‌تر، سریع‌تر است و می‌توانید با ارسال نوتیفیکیشن کاربران خود را به‌روز نگه دارید. بازی‌ها، یادداشت‌ها، ساعت، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و… از جمله مواردی هستند که توصیه می‌شود برای آن‌ها اپلیکیشن تهیه شود چون کاربر نیاز دارد در طول روز چندین بار با این اپلیکیشن‌ها تعامل داشته باشد و می‌خواهد این تعامل بدون تاخیر باشد. تصور کنید که مجبور بودید هر بار برای استفاده از فیس‌بوک یا اینستاگرام مرورگر وب را باز کنید و یوزر و پسوورد خود را وارد کنید.

۸- آیا محصول شما پیچیده است؟

اگر محصول شما گزارشات پیچیده، محاسبات و اعداد را شامل می‌شود باید بدانید که استفاده از اپلیکیشن گزینه‌ی بهتری است. بررسی و ویرایش گزارش‌ها از طریق وب‌سایت در گوشی موبایل کار سخت و پیچیده‌ای خواهد بود. به عنوان مثال اپلیکیشن و وب‌سایت google analytics را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید استفاده از اپلیکیشن در موبایل بسیار راحت است و تجربه‌ی خوبی را برای کاربر فراهم می کند در صورتی که نمایش وب‌سایت آن در موبایل به گونه‌ای است که تمامی داده‌ها نمایش داده نمی‌شود و نیاز به اسکرول افقی دارد.

۹. هر چند وقت یک بار افراد از اپلیکیشن شما به صورت آفلاین استفاده می‌کنند؟

دسترسی به اینترنت مخصوصا در ایران یک مشکل رایج است. این مسئله بستگی به بازار هدف شما دارد. اگر می‌خواهید که افراد بتوانند از اپلیکیشن شما در جنگل‌ها، قطار، کوه و مکان‌هایی که سرعت اینترنت در آنجا کمتر است یا اصلا اینترنت وجود ندارد به صورت آفلاین استفاده کنند، باید ساخت اپلیکیشن را انتخاب کنید در این حالت کاربر هر جایی که باشد می‌تواند به اپ دسترسی داشته باشد. وب‌سایت‌ها اغلب به صورت آنلاین استفاده می‌شوند. برای انجام این کار و تسهیل در فرآیند تولید اپلیکیشنتان می توانید از اپ سازها استفاده کنید.

/

مزایای ساخت اپلیکیشن:

تجربه کاربری:

اپلیکیشن‌های موبایل برای دستگاه خاص و سیستم‌عامل مشخص طراحی می‌شوند به همین دلیل تجربه‌ی کاربری عالی دارند و طراحی ظاهری آن‌ها زیبا و حرفه‌ای طراحی می‌شود.

دسترسی آفلاین:

یکی از مزیت‌های اصلی اپلیکیشن‌ها دسترسی آفلاین به اپلیکیشن است. شما بدون اینترنت هم می‌توانید از اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

تبلیغ برند:

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های اپلیکیشن‌ها برای کسب و کارها فرصتی برای تبلیغ برند شرکت با کمک آن‌ها است. این یک روش کاملا محبوب برای تبلیغ است که توسط شرکت‌های مختلف اتخاذ می‌شود. علاوه‌بر این اعلان‌ها و ارسال اطلاعات مهم مانند پیشنهادات و تخفیف‌های ویژه یادآوری شرکت شما به کاربران‌تان را بسیار آسان‌تر می‌کن

دسترسی به سخت‌افزار موبایل:

اپلیکیشن‌ها می‌تواند به تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دستگاه موبایل از جمله سنسورها، مخاطبین، دوربین و لوازم جانبی مختلف، Touch ID و Face ID و… دسترسی داشته باشد، که این امکان باعث می‌شود کاربر تجربه و عملکرد کلی بهتری داشته باشد و به راحتی با موبایل ارتباط برقرار کند.

سرعت بالا:

اپلیکیشن‌ها سرعت بالایی دارند زیرا عامل اجرایی برای سیستم‌عامل خاص از قبل کامپایل شده است و فقط مستقیماً روی سیستم‌عامل اجرا می‌شوند.

دسترسی راحت:

از آنجایی که اپلیکیشن‌ها روی موبایل نصب می‌شوند دسترسی آن‌ها نسبت به وب‌سایت راحت‌تر است.

جذب مخاطب از مارکت ها:

زمانی که اپلیکیشن‌ها در فروشگاه‌ها ( مانند بازارو اپ‌استور و… ) منتشر می‌شوند، از قابلیت سرچ مارکت‌ها بهره می‌برند که این امکان باعث می‌شود اپلیکیشن، در جامعه کاربران بزرگتری دیده شود و افراد زیادی آن را دانلود و نصب کنند.  رتبه‌بندی اپلیکیشن‌ها توسط کاربران در فروشگاه‌ها، کیفیت برنامه‌ها را اثبات می‌کند.

تعاملی تر:

اپلیکیشن‌ها تعاملی و شهود‌ی‌تر هستند.

معایب اپلیکیشن:

وابسته به سیستم‌عامل:

برای هر سیستم‌عامل به صورت مجزا نوشته می‌شوند به طوری که کد یک اپلیکیشن نمی‌تواند روی سیستم‌عامل‌های دیگر اجرا شود. در نتیجه برای هر سیستم‌عامل باید اپلیکیشن مخصوص به آن کدنویسی شود.

هزینه:

توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل همیشه با هزینه‌های بالایی همراه است. زیرا هر اپلیکیشن برای هر دو سیستم‌عامل محبوب باید کدنویسی شود. همچنین برای افزایش تعداد کاربران باید دو اپلیکیشن مجزای اندروید و آی او اس را برای شما توسعه دهند که هر کدام هزینه‌های مخصوص به خود را دارد. همچنین برای عملکرد بهتر اپلیکیشن نیاز است که ui/ux آن از قبل طراحی و اجرا شود که این طراحی‌ها شامل هزینه‌هایی هستند. بنابراین هزینه ساخت اپلیکیشن موبایل نسبت به ساخت وبسایت خیلی بیشتر است.

نگهداری، به‌روزرسانی و توسعه:

شما باید به طور منظم از هر دو نسخه‌ی اپلیکیشن که برای سیستم عامل‌های مختلف طراحی شده‌اند بک‌آپ تهیه و نگهداری کنید. همچنین باید باگ‌های به وجود آمده در اپلیکیشن را اصلاح کنید و نسخه‌ی به‌روزرسانی شده را در اختیار کاربران خود قرار دهید یا در مارکت ها فایل به روزرسانی شده را منتشر کنید. اما وب‌سایت‌ها به دلیل اینکه روی یک پلتفرم هستند اصلاح و نگهداری آن‌ها راحت‌تر است.

تاییدیه‌های طولانی و پیچیده:

زمانی که اپلیکیشن آماده شد برای اینکه در دسترس کاربران شما باشد بهتر است آن را در مارکت‌هایی مانند اپ‌استور یا گوگل‌پلی منتشر کنید. هر کدام از این مارکت‌ها قوانین مخصوص به خود را دارند که باید در اپلیکیشن خود آن‌ها را رعایت کنید. زمانی که اپلیکیشن خود را برای آن‌ها ارسال می‌کنید فرآیند بررسی و تایید اپلیکیشن شما طولانی خواهد بود و در صورتی که اپلیکیشن شما نیاز به اصلاحیه داشته باشد به شما اعلام خواهند کرد اما اگر در اپلیکیشن تمامی موارد را رعایت کرده باشید اپلیکیشن تایید و منتشر می‌شود. همین فرآیند بررسی و تایید طولانی و پیچیده خواهد بود.

راه حل فرار از معایب ساخت اپلیکیشن:

امروزه سرویس های اپلیکیشن ساز زیادی وجود دارند که به شما کمک می کنند بدون نیاز به دانش کد نویسی اپلیکیشن بسازید. اپلیکیشن ساز پازلی که یک شرکت طراحی اپلیکیشن است؛ یکی از این سرویس هاست. مزیت سیستم های اپلیکیشن ساز این است که دیگر نیاز به ساخت مجزای اپلیکیشن برای سیستم عامل های مختلف ندارید و تنها با یکبار ساخت اپ می توانید خروجی نسخه اندروید و IOS را همزمان دریافت کنید.

 مهمتر آنکه نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست چرا که بخش زیادی از قسمت های اپلیکیشن از قبل و مطابق استاندارد های موجود ساخته شده است و نیازی به کد نویسی های سخت و طولانی نخواهد بود و صرفه جویی زیادی در زمان و هزینه خواهید کرد. 

در خصوص نگهداری و بکاپ نیز این سرویس های اپلیکیشن به صورت خودکار و بدون هزینه مازاد اقدام به بکاپ گیری منظم از اپلیکیشن شما می کنند و شما در این خصوص دغدغه ای نخواهید داشت. از ویژگی های دوست داشتنی این گونه سرویس ها این است که چنانچه در آینده به امکانات و ویژگی های به سرویس خود اضافه نمایند نیازی به پرداخت هزینه مازاد نخواهید داشت و به روزرسانی های آتی را در مدت اشتراک خود به رایگان دریافت خواهید کرد.

به طور کلی نگهداری اپلیکیشن شما بر عهده پشتیبانان اپلیکیشن ساز های خواهد بود که بار سنگینی از روی دوش شما برداشته خواهد شد. همچنین در هر قسمت از کار خود چنانچه نیاز به راهنمایی یا مشاوره داشتید می توانید از پشتیبانان آنها کمک بگیرید.

مزایای ساخت وب‌سایت:

نمایش در نتایج گوگل:

زمانی که یک وب سایت دارید هر کسی می‌تواند شما را در نتایج جستجوی گوگل یا سایر دایرکتوری‌ها بیابد. اما اپلیکیشن‌ها چنین گستره ای را ندارند و نهایتا به مارکت‌هایی مانند گوگل‌پلی یا اپ استور محدود می‌شوند.

دسترسی گسترده:

وب‌سایت‌ها برای هر کسی که دسترسی به مرورگر وب دارد قابل دسترسی هستند در صورتی که اپلیکیشن‌ها معمولا به یکی از سیستم‌عامل‌ها محدود می‌شوند که شامل اندروید یا IOS و یا ویندوز هستند.

به‌روزرسانی‌ها:

برعکس اپلیکیشن‌ها، تمامی به‌روزرسانی‌ها به محض اعمال در وب‌سایت برای کاربران نمایش داده می‌شوند.

واکنش‌گرا (responsive):

وب‌سایت‌ها با دستگاه‌هایی که سایز صفحات متفاوتی دارند سازگار هستند. وب‌سایت‌ها در هر دستگاهی متناسب با سایز صفحه، عناصر سایت را کوچک یا بزرگ نمایش می‌دهند. این کار مقرون و به‌صرفه‌ترین روش است زیرا به کدنویسی و طراحی وب‌سایت پایه نیاز دارد.

انطباق‌پذیری (adaptive):

وب‌سایت‌ها را می‌توان به صورتی طراحی کرد که برای یک نوع دستگاه مشخص یک قالب طراحی‌شده را نشان دهد و برای دیگر دستگاه‌ها، سایت را در قالب دیگری نمایش دهد. قالب‌‌ وب‌سایت‌ها را می‌توان به صورت جداگانه‌ای متناسب با مشخصات دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند(مانند سایز و رزولوشن)، طراحی کرد.

مقرون و به‌صرفه بودن:

اگر بخواهید یک اپلیکیشن برای هر دو پلتفرم محبوب مانند اندروید و ios داشته باشید، برای ساخت و توسعه‌ی اپلیکیشن نیاز دارید توسعه‌دهنگان متخصصی را در تیم خود داشته باشید زیرا هر یک از این سیستم‌عامل‌ها معماری و اصول متفاوتی دارند. اما برای وب‌سایت اینگونه نیست زیرا یک وب‌سایت با سیستم‌عامل‌های مختلف و دستگاه‌های متفاوت سازگاری دارد.

معایب ساخت وب‌سایت:

عدم دسترسی آفلاین:

برخلاف اپلیکیشن‌ها کاربران در صورتی که آفلاین باشند نمی‌توانند از وب‌سایت‌ها استفاده کنند زیرا وب‌سایت‌ها برای ارتباط با سرور نیاز به اینترنت دارند.

محدودیت‌های پلتفرم:

زمان انتخاب اپلیکیشن یا وب‌سایت باید به این نکته توجه داشته باشید که وب‌سایتی که روی گوشی موبایل باز می‌شود نمی‌تواند به ویژگی‌های سخت‌افزاری موبایل دسترسی داشته باشد در صورتی که اپلیکیشن‌ها می‌توانند به سخت‌افزار دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال محدودیت‌های سخت افزاری سیستم‌عامل آی او اس برای وب‌سایت‌ها شامل عدم دسترسی به ارسال نوتیفیکیشن، عدم تعامل با Siri، عدم دسترسی به Touch ID ،Face ID، بلوتوث و نوتیفیکیشن و… می‌شود. همچنین سخت‌افزار‌هایی که سیستم‌عامل اندروید دارند نیز مشمول محدودیت‌هایی برای وب‌سایت‌ها هستند مانند عدم دسترسی به تقویم، عدم دسترسی به تماس و ارسال پیام و…

تجربه‌ی کاربری ضعیف:

یکی از مزایای مهم اپلیکیشن‌ها نسبت‌ به وب‌سایت‌ها ارائه‌ی یک تجربه‌ی کاربری عالی و مناسب است زیرا اپلیکیشن‌ها به طور خاص برای یک دستگاه طراحی شده‌اند و ویژگی‌ها و اندازه‌ی صفحه نمایش را در نظر می‌گیرند. اما وب‌سایت‌ها به دلیل محدودیت‌های فنی ناشی از مرورگرها روی گوشی موبایل تجربه‌ی کاربری مناسبی را ارائه نمی‌دهند.

چه زمانی و برای چه کاری وب‌سایت بسازیم؟

زمانی که:

  • می‌خواهید به کاربران گسترده‌تری دسترسی داشته باشید.
  • مخاطبان شما بیشتر از دسکتاپ استفاده می‌کنند.
  • قصد دارید دائما برنامه‌ی خود را به‌روزرسانی کنید و بهبود دهید.
  • زمانی که به سرعت توسعه دادن وب‌سایت اهمیت می‌دهید.
  • پس از آماده‌شدن محصول می‌خواهید به سرعت آن را منتشر کنید و در اختیار کاربران قرار دهید.
  • زمانی که می‌خواهید هزینه‌ی کمتری را صرف کنید.

چه زمانی و برای چه کاری اپلیکیشن موبایل بسازیم؟

زمانی که:

  • کاربران چندین بار در روز به اپلیکیشن شما نیاز دارند.
  • می‌خواهید برای کاربران نوتیفیکیشن ارسال کنید.
  • می‌خواهید به ویژگی‌ها و سخت‌افزار گوشی موبایل دسترسی داشته باشید.
  • به عملکرد و سرعت بالا اهمیت می‌دهید.
  • کاربران شما از اپلیکیشن اغلب به صورت آفلاین استفاده می‌کنند.
  • محصول شما نیاز به تعیین لوکیشن یا استفاده از نقشه دارد.
  • به تجربه کاربری خوب و طراحی زیبا نیاز دارید تا تعامل با کاربر راحت‌تر باشد.

مقایسه وب سایت و اپلیکیشن:

شاخصاپلیکیشنوب سایت
دسترسیمحدود به سیتم عاملعدم محدودیت
هزینه ساخت، نگهداری و توسعهبالا ترپایین تر
آفلاین/ انلاینآفلاین و آنلاینفقط آنلاین
تجربه کاربریبسیار خوبمحدود
شخصی سازی کاربرفوق العاده بالامحدود
دسترسی به ویجت های موبایلداردندارد
واکنش گرایینیاز به طراحی داردواکنش گراست
انطباق پذیریکاملا منطبق بر دستگاهمی تواند متفاوت باشد
بروزرسانیکند و با نسخه جدید در لحظه و آنلاین
نگهداریمتفاوت بر اساس سیستم عاملیکسان و عمومی
نمایش در نتایج گوگلغیر قابل نمایشقابل نمایش
جدول مقایسه اپلیکیشن و وبسایت

پدیده‌ای به نام وب اپلیکیشن

این نوع اپلیکیشن‌ها استاندارد جدیدی از اپلیکیشن‌های موبایلی هستند که در بستر وب نمایش داده می‌شوند و شباهت زیادی به اپلیکیشن‌های بومی (native) دارند و به روشی مشابه آن‌ها رفتار می‌کنند اما از طرفی از مزایای وب سایت ها نیز بهره می برند.

وب‌اپلیکیشن‌ها با هدف استفاده‌ی هر چه بهتر و سریع‌تر کاربران از اپلیکیشن، ساخته شده‌اند و به شما امکان این را می‌دهند تا از امکانات وب سایت ها مانند نمایش در موتور های جستجو، دسترسی آسانتر و ریسپانسیو بودن استفاده کنید.
وب‌اپلیکیشن‌ها یا وب اپ ها (Progressive Web Apps) که به اختصار به آن‌ها PWA گفته می‌شود، از یک مرورگر برای اجرا استفاده می‌کنند.

“وب اپلیکیشن ها مرز بین دنیای اپلیکیشن ها و وب سایت ها هستند و به گونه ای طراحی شده اند که از مزایای هر دوی آنها قدرت می گیرند و در عین حال سعی در کاهش معایب آنها دارند. استفاده از وب اپلیکیشن ها در ایران و دنیا در حال افزایش است.”

این نوع اپلیکیشن‌ها برخلاف اپلیکیشن‌های بومی، نیاز به نصب ندارند و روی سرورهای میزبان وب اجرا می‌شوند، به این صورت که این برنامه‌ها کاربر را به آدرس اینترنتی (URL) هدایت می‌کنند که این آدرس میتواند به صورت شخصی سازی شده متعلق به آن وب اپ باشد.

به همین دلیل بدون نیازمندی خاص به سیستم‌عامل‌های مختلف روی همه دستگاه‌ها قابل اجرا هستند. نکته‌ی حائز اهمیت این است که این اپلیکیشن‌ها نیاز به انتشار در مارکت‌های مختلف ندارند و لازم نیست آن‌ها را از فروشگاه‌ها دانلود کنید. از آنجا که اکثر بانک‌های اطلاعاتی شخصی روی یک سرور ذخیره می‌شوند، کاربران می‌توانند هر زمان که به اینترنت وصل شدند از هر دستگاهی به اپلیکیشن دسترسی داشته باشند.

مزایای وب اپلیکیشن‌ها:

چند سکویی یا مولتی پلتفرم:

اپلیکیشن‌های موبایل برای هر پلتفرمی جدا کدنویسی می‌شوند. در صورتی که وب‌ اپلیکیشن‌ها روی هر پلتفرم و دستگاهی اجرا می‌شوند و با آن‌ها سازگاری دارند. وب‌ اپلیکیشن‌ها وابسته به سیستم‌عامل خاصی نیستند و برای هر دو سیستم‌عامل IOS و Android یا هر سیستم‌عامل دیگری قابل استفاده هستند.

 واکنشرگرا:

وب‌ اپلیکیشن‌ها واکنش‌گرا (responsive) هستند بنابراین هم روی دسکتاپ و هم روی گوشی موبایل قابل دسترسی هستند و خوب به نظر می‌رسند.

آفلاین و آنلاین:

برای اجرا نیاز به اتصال به اینترنت دارند اما در شرایط آفلاین می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اینترنت نه چندان سریع:

در شبکه‌های اینترنتی کم سرعت به خوبی قابل اجرا هستند.

بروزرسانی در لحظه:

تمام به‌روزرسانی‌ها آنلاین انجام می‌شود به طوری که هر تغییری در هر قسمت از وب اپلیکیشن ایجاد کنید، به صورت آنلاین برای تمامی کاربرها نمایش داده می‌شود، در نتیجه نیاز به به‌روز‌رسانی و دانلود مجدد اپلیکیشن نیست.

سریع و ساده:

ساخت وب اپلیکیشن سریع‌تر و ساده‌تر است.

کم هزینه تر:

ساخت و توسعه وب‌ اپلیکیشن‌ها نسبت به اپلیکیشن‌های موبایل هزینه‌ی کمتری دارد.

دارای دامنه:

اشتراک‌گذاری آسان است، بر خلاف اپلیکیشن‌های موبایل، وب اپلیکیشن‌ها نیاز به انتشار در مارکت‌ها ندارند و می‌توانید آن‌ها را با URL (آدرس اینترنتی‌شان) به اشتراک بگذارید.

رابط کاربری و تجربه کاربری:

UI / UX یکسان و مطابق با همه دستگاه‌ها با اندازه صفحه نمایش متفاوت، را دارند.

کم حجم:

به طور معمول وب اپلیکیشن‌ها به حداقل حافظه دستگاه نیاز دارند و در مقایسه با اپلیکیشن‌های موبایل، حجمی ندارند.

اعلان یا نوتیفیکیشن:

قابلیت اعلان نوتیفیکیشن (Push Notification) را دارند.

افزودن به اپلیکیشن ها:

آیکون وب‌ اپلیکیشن‌ها را روی صفحه اصلی موبایل می‌توانید، داشته باشید که بسیار مانند یک اپلیکیشن است.

آنتی تحریم:

به دلیل تحریم‌هایی که ایران دارد بعضی از مارکت‌ها اجازه انتشار اپلیکیشن را نمی‌دهند اما چون وب‌ اپلیکیشن‌ها به مارکتی وابسته نیستند و تحت وب هستند، از این جهت که اپ‌استور اپلیکیشن شما را تحریم کند، نگرانی وجود ندارد.

مانند سایت ها:

وب اپلیکیشن‌ها دقیقاً مانند وب‌سایت‌ها در اینترنت وجود دارند، بنابراین می‌توانید از همان تکنیک‌های تبلیغاتی و بازاریابی برای افزایش محبوبیت آن‌ها (مانند SEO، Google Ads) استفاده کنید. 

معایب وب اپلیکیشن‌ها:

کمی کندتر:

وب‌ اپلیکیشن‌ها عملکرد کندتری نسبت به اپلیکیشن‌های موبایل دارند. اما این مقدار چندان قابل لمس نیست و بیشتر جنبه اماری دارد.

کیت توسعه استاندارد:

هیچ کیت توسعه نرم افزار استانداردی برای ساخت وب اپلیکیشن‌ها وجود ندارد. اما مرجع های بزرگی هستند که تقریبا استاندارد هایی را به وجود اورده اند.

دسترسی به سخت افزار:

ممکن است به برخی از سخت افزار های موبایل دسترسی نداشته باشند اما این مورد در طی این سالها بسیار توسعه یافته و اکنون تقریبا این مورد رفع شده است.

عدم انتشار در مارکت:

این مورد بیشتر مزیت است تا عیب .این اپلیکیشن‌ها در مارکتی منتشر نمی‌شوند به همین دلیل ترافیک قابل توجهی از کاربرانی را که برای جستجوی اولیه‌ی خود از فروشگاه Google Play یا فروشگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند، را از دست می‌دهند. اما ترافیک خوبی از موتور های جستجو می توانند دریافت کنند.

مشهورترین وب اپلیکیشن ایرانی را می توان اسنپ معرفی کرد. که تجربه ای دقیقا مشابه اپلیکیشن خود ارائه می دهد و تمام کاربران سیستم عامل IOS به دلیل تحریم های خارجی نمی توانند از نسخه اپلیکیشن اسنپ استفاده کنند و ناچار به استفاده از وب اپلیکیشن ها هستند و این ماجرا تقریبا برای تمام اپلیکیشن های ایرانی اتفاق می افتد و کاربران به سراغ وب اپلیکیشن آنها می روند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انواع اپلیکیشن و فرمت‌های آن‌ها به مطلب زیر مراجعه کنید. (آشنایی با انواع اپلیکیشن)

وبسایت بهتر است یا اپلیکیشن؟ سخن آخر

همانطور که در ابتدای مطلب مطرح شد انتخاب هر یک از گزینه‌های وب‌سایت، اپلیکیشن و وب‌اپلیکیشن بستگی به شرایط مختلفی از جمله نوع کسب و کار، مخاطبان شما، شرایط مالی و… دارد که باید هر کدام را به صورت جداگانه بررسی کنید و ببینید چه ویژگی‌هایی برای شما اولویت دارد تا در نهایت بتوانید به تصمیم مناسبی برسید.
اگر پیشنهاد ما را بخواهید وب‌اپلیکیشن گزینه‌ی منطقی و مناسبی است. وب اپلیکیشن‌ها دنیای اپلیکیشن و وب‌سایت را دگرگون کردند. با توجه به مطالبی که تا اینجا مطرح شد و از نام وب اپلیکیشن پیداست این نوع اپلیکیشن‌ها ترکیبی از وب و اپلیکیشن هستند و مشاهده می‌کنید که آن‌ها مزایای وب‌سایت و اپلیکیشن را با هم دارند. با وب‌اپلیکیشن‌ها شما می‌توانید اپلیکیشنی داشته باشید که روی تمامی دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها سازگاری داشته باشد اما نیازی به نصب فایل اپلیکیشن در موبایل نباشد.

طراحی وب‌‌اپلیکیشن‌ها مانند اپلیکیشن است و تجربه‌ی خوبی را برای کاربران شما به ارمغان می‌آورد. ساخت وب‌اپلیکیشن ساده و راحت‌تر است و به هزینه‌ی کمتری نسبت به اپلیکیشن‌ها نیاز دارد. همچنین برای توسعه و به روزرسانی نیاز به هزینه ندارد زیرا تمامی تغییرات به صورت آنلاین اعمال می‌شود. همچنین کاربران شما می‌توانند اپلیکیشن شما را در وب جستجو کنند و در اینصورت به کاربران گسترده‌تری دسترسی خواهید داشت. با وب اپلیکیشن‌ها شما می‌توانید به برخی از ویژگی‌های سخت افزاری دستگاه دسترسی داشته باشید.

اگر ویژگی‌هایی بیشتر از مزایای وب اپلیکیشن نیاز دارید بهتر است شرایط را به دقت بررسی و بعد انتخاب کنید. برنامه‌نویسان می‌توانند وب اپلیکیشن را برای شما آماده و در اختیارتان قرار دهند و همچنین اگر بخواهید هزینه‌ی کمتری صرف کنید می‌توانید از خدمات اپلیکیشن‌سازها استفاده کنید و وب‌اپلیکیشن را تهیه کنید.

شما می‌توانید برای ساخت اپلیکیشن (مانند اپلیکیشن بیمه، اپلیکیشن نوبت دهی، ساخت اپلیکیشن فروشگاهی، طراحی اپلیکیشن آموزشی، ساخت اپلیکیشن خدماتی، طراحی اپلیکیشن سوپر مارکت و…)یا وب‌اپلیکیشن از اپلیکیشن‌ساز پازلی استفاده کنید و وب‌اپلیکیشن خود را بسازید. همچنین برای مشاوره و راهنمایی رایگان می توانید با مشاوران پازلی از طریق شماره تماس ۰۲۱۹۱۰۱۴۸۰۳ ارتباط بگیرید تا شمارا راهنمایی کنند.

به اشتراک بگذارید:

سیاوش شماعیل‌زاده
سیاوش شماعیل‌زاده
مسیر پر پیچ و خمی رو از مهندسی عمران تا دیجیتال مارکتر شدن پیش رفتم. مجذوب اقتصاد و تحلیلم و کمابیش برنامه نویسی رو هم دنبال می‌کنم.

5 دیدگاه در “وب‌‌سایت یا اپلیکیشن ؟کدام یک بهتر است؟

  1. سید محمد حسینی گفت:

    سلام خسته نباشید . من یه فروشگاه غذای آماده دارم و میخوام واسه راحتی مشتریام یه اپلیکشین موبایلی هم طراحی کنم . چون Gps میخوام داشته باشه تا بتونم آدرس مشتریارو داشته باشم پس فعلا به جای سایت میخوام از اپلیکشین استفاده کنم . ممنون میشم راهنماییم کنید که ساخت اپلیکیشن رو از کجا باید شروع کنم . خیلی ممنونم از شما

  2. حانیه هاشمی گفت:

    سلام خسته نباشید . من یه فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی دارم و میخواستم واسه فروشگاهم یه اپلیکشین طراحی کنم . چون کسب و کارم هنوز نوپاست و زیاد به درآمد آنچنانی نرسیدم نمیتونم پول زیادی بدم به بیرون تا واسم یه اپ بسازن . واسه همین میخواستم از سایت بسیار خوب شما استفاده کنم . ممنون میشم راهنماییم کنین واسه شروع کار باید چیکار کنم تا بتونم یه اپ موبایلی داشته باشم . ممنون

    1. درود حانیه جان
      کار سخت و پیچیده ای نیست 🙂 . از نظر هزینه قیمت های پازلی به مراتب از قیمت های برنامه نویس های اختصاصی پایین تر هست و حتی از قیمت ساخت سایت هم ارزونتر میشه.
      برای شروع کار بهتر هست که از طریق شماره تماس های مجموعه با ما تماس بگیری تا همکاران مشار به صورت کامل راهنماییت کنن. البته میتونی خودت هم از آموزش های استفاده کنی و اپلیکیشن رو بسازی.

  3. سحر گفت:

    سلام خسته نباشید . یک سوال داشتم خدمتتون . من یه فروشگاه سوپر مارکت دارم میخواستم بدونم واسه شروع کار و برای راحتی مشتریام بهتره اول اپ بسازم یا سایت فروشگاهی . ممنون میشم اگر راهنماییم بفرمایید

    1. خسروی گفت:

      سلام وقت بخیر. برای این که بدونید اپ بهتره برای کسب و کارتون یا سایت، باید ببینید اکثر مشتریان شما از چه سیستمی بیشتر استفاده میکنند. با توجه به این که سوپرمارکت دارید و اکثر مشتریان شما مردم عالی هستند، بنابراین دسترسی به اپلیکیشن برای این افراد راحت تره حتی برای خانم های خانه دار که بیشتر ازتون خرید میکنند هم اپلیکینشن بهتره. برای این که بدونید چطور باید اپلیکیشن خودتون رو طراحی کنید صفحه ساخت اپلیکیشن سوپرمارکت آنلاین به شما خیلی کمک میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آشنایی با سایت و شیوه ثبت نام و ورود

معرفی اپلیکیشن ساز پازلی

آموزش ایجاد و ساخت اپلیکیشن